Näringsutskottets kritik får beröm av Svensk Energi: ”Bra rutet!”

EU-kommissionens förslag till nytt energieffektiviseringsdirektiv skulle kunna få långtgående effekter i Sverige, i vissa delar på områden som normalt ligger utanför det som EU har kompetens att reglera om, menar näringsutskottet i riksdagen. Utskottet har framför allt reagerat på två saker: kravet på fördubblad renoveringstakt för offentligt ägda byggnader och kravet på nationella planer för kyla och värme.

Kjell Jansson säger i en kommentar:

– Vi hade gärna sett att man även från riksdagens sida uppmärksammar och kritiserar förslaget om vita certifikat som kan få långtgående effekter på marknaden för energitjänster och som skapar en konstlad efterfrågan av energieffektivisering.

– I detta sammanhang vill vi också lyfta fram vikten av att energieffektiviseringspolitiken fokuserar på minskade klimatutsläpp. Att ha en systemgräns som utgår från att just elanvändning är dåligt, motverkar i praktiken elfordon och gynnar gammal teknik som använder fossila bränslen. Det är innebörden av att eleffektivisering främjas genom att elbesparingar får multipliceras med 2,5, enligt direktivet.

Redan idag finns det ett stort antal styrmedel som har till syfte att stimulera efterfrågan på energitjänster; program för energieffektiviseringstjänster (PFE) inom industrin, energikartläggningscheckar, lokal energi- och klimatrådgivning, energideklarationer och inte minst energi- och klimatskatter. Vita certifikat tvingar energibolagen att genomföra energieffektiviseringsåtgärder hos sina kunder för att uppnå en viss schematisk årlig energibesparingskvot. Åtgärderna finansieras av alla kunder genom till exempel elnätsavgiften – men utförs hos några få. Energimyndigheten har i en rapport dömt ut vita certifikat som styrmedel för den svenska marknaden. Kjell Jansson igen:

– Energibolagen är redan idag aktiva på marknaden för energitjänster och det beror på att kunderna aktivt efterfrågar deras kompetens på området. Att tvingas göra åtgärder enligt en på förhand godkänd lista är tvärtemot ett synsätt som går ut på att liberalisera en marknad. Att direktivförslaget, som nu förhandlas i ministerrådet och EU-parlamentet, även fortsatt innehåller en möjlighet till nationell flexibilitet och alternativ till vita certifikat är ytterst viktigt.

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se.

Kontaktperson: Kjell Jansson, Svensk Energis vd, kjell.jansson@svenskenergi.se mobil 0705-84 84 81,
Henrik Wingfors, energieffektiviseringsansvarig, henrik.wingfors@svenskenergi.se
mobil 0766-23 63 55.

Svensk Energi – Swedenergy – AB