Nätanslutningsutredningen rätt ute men lokala nätkunder får inte drabbas

– Nätanslutningsutredningen innehåller många bra förslag som kan snabba upp utbyggnaden av vindkraft. Däremot är det orättvist mot elnätskunder i områden med bra vindförhållanden, att de föreslås ta kostnaderna för inmatningen. Det främjar inte heller den lokala viljan att acceptera vindkraftverk, kommenterar Svensk Energis nätchef Anders Richert i samband med föreningen remissvar.

Svensk Energi välkomnar nätanslutningsutredningens övergripande målsättning att främja utvecklingen av ny förnybar elproduktion. För att kunna uppfylla klimatmålen måste onödig byråkrati och andra hinder undanröjas.

Elbranschen ser positivt på utredningens förslag att skapa enhetliga regler för produktionsanläggningar, när det gäller anslutning och inmatningstariff. Även de förenklingar som föreslås när det gäller mätning av inmatningen från mindre anläggningar är bra. De skapar bl a bättre marknadsmöjligheter för solceller.

Subventioner av förnybar elproduktion måste dock ske på ett sätt som gör att nätkunder inom samma nätområde inte drabbas orättvist. Svensk Energi anser att det redan existerande svenska elcertifikatssystemet är ett bra sätt. Systemet är teknikneutralt och medför att de mest kostnadseffektiva investeringarna blir genomförda först genom att producenten väger in även nätkostnaden i sina bedömningar. Det sänker den totala kostnaden.

– Förslaget att begränsa tariffen för inmatning av ny elproduktion till 3 öre/kWh är principiellt fel då det kostnadsmässigt drabbar övriga elnätskunder inom området, säger Anders Richert. Beräkningar visar att kunder i vissa mindre elnätsföretag tvingas bära ökningar av nättariffen med åtskilliga ören/kWh. Subventionerna av vindkraften borde bäras solidariskt av alla elkunder i landet.

Utredaren föreslår också administrativa förenklingar kopplat till linjekoncessionerna. Så länge det inte drabbar ledningarnas funktion eller marknadens funktion är det mycket positivt. Möjlighet för tillkommande kunder att ansluta sig till ledningarna samt att ledningarna juridiskt är skilda från produktionsbolaget är dock grundläggande på en avreglerad marknad.

– Enklare regelverk för elnät där kunderna får köpa in sig, med lägre krav på funktionen känns som fel riktning mot bakgrund av de ökade kraven på leveranssäkerhet, säger Anders Richert.
______________________________________________________________
Ytterligare information: