Nordiska branschföreningar: Nya kraftkablar viktigare än någonsin

I samband med Nordenergis årsmöte nyligen i Helsingfors övertog Svensk Energi ordförandeskapet för Nordenergi. Ny ordförande är Kjell Jansson, Svensk Energis vd.

Förra året genomförde Nordenergi tillsammans med flera andra aktörer på den nordiska elbranschen en analys som visade att nya kraftledningar i norra Europa mellan Norden till kontinenten är kritiska, om den ambitiösa gröna politiken ska kunna genomföras. Sedan dess har det tyska beslutet att fasa ut tyska kärnkraftverk ytterligare aktualiserat frågan. En ytterligare analys gjord av den nordiska elmarknadskonsulten THEMA, visar att det nu är viktigare än någonsin att snabbt få fart på byggnationen av nya transmissionsledningar.

Lars Aagaard, Dansk Energi, har gått i bräschen för arbetet och stöder uttalandet att det finns ett behov av ytterligare överföringskapacitet mellan regioner i Norden och den europeiska kontinenten.

Den viktigaste slutsatsen är att ambitiösa mål vad gäller förnybar energi är meningsfulla enbart om vi samtidigt förstärker överföringsförbindelserna till angränsande områden. Endast genom ett samlat grepp kan vi få maximalt utbyte av våra resurser. En annan viktig slutsats är att överföringskapacitet inom Norden och i Tyskland är av största vikt och att investeringar i transmissionsledningar mellan länderna bör ses kopplat till investeringar i interna nät.

– Ytterligare överföringsförbindelser från Norden kommer att bidra till ökad tillväxt eftersom vår förnybara energi då får ett högre värde, säger Lars Aagaard. Och det bidrar även till att större volymer förnybar energi i framtiden kan tas om hand på ett enklare och billigare sätt.

Tysklands beslut att stänga kärnkraftverk understryker enbart vikten och det stora värdet av nya kablar. Sammantaget visar analysen att behov finns av nya överföringsförbindelser söder- och västerut från Norden sett. Investeringarna kommer att bli betydande men de nya ledningarna kommer att stabilisera elpriserna och öka försörjningstryggheten i de nordiska länderna.

– Att de nya ledningarna från de nordiska länderna samtidigt bidrar till att stödja Tysklands beslut att avveckla kärnkraften och ersätta den med produktion av stora mängder förnybar energi, ser jag enbart som en stor fördel, säger Lars Aagaard.

Vidare kommer de nya kraftledningarna från Norden att ingå som en del i den övergripande utvecklingen av den europeiska inre energimarknaden där målet är en gränsöverskridande marknad.

– En sammanhållen väl fungerande elmarknad kommer vi i Norden att gynnas av både på kort och lång sikt. Därför bör vi snabbt komma igång med etableringen av nya kraftkablar. Detta är vårt budskap till de nordiska politikerna, till de europeiska systemansvariga, till regulatorerna och till EU-kommissionen, säger Lars Aagaard på uppdrag av den samlade nordiska branschorganisationen Nordenergi.

Nordenergi är ett samarbetsorgan för de fem nordiska branschorganisationerna Finsk Energiindustri, Svensk Energi, Energi Norge, Samorka Island och Dansk Energi.

Kontaktperson Maria Wärnberg, Svensk Energis stabschef, maria.warnberg@svenskenergi.se

Svensk Energi – Swedenergy – AB
101 53 Stockholm, Besöksadress: Olof Palmes Gata 31Tel: 08 – 677 25 00, Fax: 08 – 677 25 06E-post: info@svenskenergi.se,
Hemsida: www.svenskenergi.se