Nu lämnar vi mångåriga tvister och satsar på konstruktiv dialog

– Nu går vi från mångåriga tvister till en konstruktiv dialog om framtiden, säger Kjell Jansson, Svensk Energis VD, med anledning av dagens besked från Energimarknadsinspektionen.

I och med att Energimarknadsinspektionen på ett bräde löst tvisterna gällande elnätstariffernas skälighet för åren 2003-2008, har myndigheten mer eller mindre rensat bordet. Nu är det den kommande framtida elnätsregleringen som både elnätsföretagen och Energimarknadsinspektionen vill samverka kring.

Kjell Jansson igen:

– Elnätsverksamheten är monopolverksamhet och måste givetvis granskas. Men det måste ske på ett sätt som gagnar alla parter – inte minst kunderna. Energimarknadsinspektionens invit till framtida samarbete välkomnas av hela branschen.

– Nu kommer kunder och elnätsföretag att på förhand få veta vilka elnätstariffer som gäller för de kommande åren. Situationen hittills har varit närmast absurd. Ända tills nu har oklarhet rått gällande nättarifferna för år 2003. Om inte dagens uppgörelse kommit, hade risken funnits att det hade dröjt ytterligare tre-fyra år innan den ursprungliga tvisten hade varit löst.

Sverige har som enda land i EU en reglering av elnätsföretagens intäkter i efterhand. Detta har skapat problem för kunder och elnätsföretag. Det har tagit åratal att få besked om ett elnätsföretags intäkter varit skäliga eller inte. En ny reglering är under utarbetande, men tvister om fem år gamla tariffer har tagit resurser från arbetet med den nya regleringen. Den nya regleringen – där prövningen sker på förhand – väntas träda i kraft fr o m år 2012.

– Nu finns förutsättningar att den framtida regleringen utformas i samförstånd. Det är viktigt att kunder, samhälle och elnätsföretag får förtroende för den. Svensk Energi kommer att medverka till att vi kan få en sådan reglering. Detta kommer att ställa krav på alla parter att delta i dialogen på ett öppet och konstruktivt sätt, säger Kjell Jansson.

________________________________________________________________
Ytterligare information: