Ökad användning av biobränslen för energi – vilka är utmaningarna?

För att skapa morgondagens förnybara och uthålliga energisamhälle är förväntningarna höga på biobränslena. Temat är aktuellt inte minst för den pågående Energikommissionen. Vilka förväntningar kan vi ha på biobränslena? Vad säger andra aktörer med intresse av skogen? Vilka utmaningar finns på miljösidan? Bland annat dessa frågor försöker vi besvara vid en energilunch den 14 oktober.

Svensk Energi välkomnar till en energilunch den 14 oktober för att närmare belysa ökad användning av biobränslen i energiförsörjningen. Vi går igenom aktuella frågeställningar och ger en lägesrapport av dagens användning av biobränslen. Specifikt hur biobränslena, med deras egenskaper, används för elproduktion i den helhet som präglar elsystemet.

Energisektorn är inte ensam om intresset för skogen. Vi får höra Skogsindustriernas syn på användningen av skogen/biobränslena. De viktiga miljö- och hållbarhetsfrågorna kopplade till utnyttjandet av skogens resurser tas upp. EU:s perspektiv i frågan är intressant, biobränslena är aktuella där i diskussionen om hållbarhetskriterier.

Vi får också veta hur ett energiföretag med kraftvärme i sin portfölj tänker. Är villkoren för kraftvärme bra idag och vilka ekonomiska överväganden görs vid investeringar till exempel?

Tid:
14 oktober 2015 kl 11:30–13:00
Plats: Norra Latin, Drottninggatan 71b vid Norra Bantorget, Stockholm
Medverkande:
Carina Håkansson, vd Skogsindustrierna
Gustav Melin, vd Svebio
Anna Wolf, sakkunnig energi, Naturskyddsföreningen
Anders Östlund, vd Öresundskraft, ordförande i Svensk Fjärrvärme
Pernilla Winnhed, vd Svensk Energi

Vi bjuder givetvis på lunch efteråt. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Cecilia Söder, 08-677 26 24, eller e-post: cecilia.soder@svenskenergi.se.

Välkomna!

Kalle Karlsson