Ökad produktionsskatt kan störa de offensiva investeringarna

– Att finansiera ökad energieffektivisering med bl a en miljard kronor i ökad produktionsskatt på kärnkraft och vattenkraft är förvånande, säger Kjell Jansson, Svensk Energis VD, som kommentar till tisdagens betänkande från energieffektiviseringsutredningen.

Den ökade skattebelastningen riskerar att negativt påverka det offensiva investeringsprogram i klimateffektiv energi som elbranschen är mitt inne i. Svensk Energi ser dock i övrigt positivt på flertalet av utredningens förslag, enligt Kjell Jansson:

– Det finns utrymme för stor energieffektivisering i samhället. Många energiföretag arbetar redan med att hjälpa sina kunder att effektivisera deras energianvändning och fler företag håller på att etablera verksamhet för att hjälpa sina kunder. Det är en mycket positiv utveckling, säger Kjell Jansson.

Utredningen har sitt ursprung i ett EU-direktiv där tanken är att det ska finnas en marknad för energitjänster så att kunderna kan upphandla dessa tjänster i konkurrens. Det är bra, menar Kjell Jansson:

– För att kunna förverkliga en stor energieffektivisering är det allmänt känt att kunderna måste få professionell hjälp att analysera sin energisituation, samt att identifiera och kalkylera de lönsamma åtgärder som finns. De behöver också få hjälp med att upphandla åtgärderna. Det är först då som en stor effektiviseringspotential kan bli utnyttjad.

Svensk Energi anser att EU-kommissionen har helt rätt i denna ansats i direktivet och den svenska utredningen visar att vi redan har en sådan marknad i Sverige. Marknaden behöver dock vidareutvecklas och utredningens förslag skapar bra förutsättningar för denna utveckling som energiföretagen tänker engagera sig ordentligt i. Kjell Jansson igen:

– Energiföretagen välkomnar konkurrens på marknaden från företag som inte härstammar från energibranschen. En stor mångfald gynnar definitivt slutresultatet, särskilt med tanke på att energianvändarnas situation är så olika från fall till fall att det behövs energitjänsteleverantörer med högst olika profil och kompetens.

Utredningen föreslår också att energiföretagen ska förbättra energiinformationen till sina kunder så att de tydligare än idag kan förstå och följa upp sin energianvändning. Även fakturorna föreslås bli tydligare och lättare att förstå. Detta anser branschen vara helt naturliga krav som energibranschen måste leva upp till och på så vis ytterligare underlätta kundernas ansträngningar att effektivisera sin energianvändning.

– Vi vill definitivt göra vad vi kan för att förbättra denna situation, avslutar Kjell Jansson.
______________________________________________________________________
Ytterligare information: