Regeringen blundar fortfarande för vattenkraftens viktiga roll

Elbranschen välkomnar mycket i regeringens samlade energi- och klimatpolitik, som presenterades idag. Men på en viktig punkt saknas tydliga besked; för att hantera stora mängder tillkommande vindkraft, måste vattenkraften byggas ut och inte minska på det sätt som sker idag, enligt Svensk Energis VD, Kjell Jansson:

– Regeringen tycks fortfarande blunda för vattenkraftens framtida roll som möjliggörare för mer vindkraft.

Sedan flera år oroas elbranschen över att kunna reglera de stora mängder ny vindkraftsproduktion som väntas i hela EU. I lägen då vindkraften står stilla – antingen de sekunder och minuter det blåser för lite eller för mycket – krävs det effektiva resurser för att kunna reglera vindkraften. Kjell Jansson:

– För detta finns i nuläget bara den förnybara vattenkraften. Hela norra Europa räknar med den nordiska vattenkraften som en central reglerreurs i framtidens energisystem.

– Sverige har fortfarande outnyttjade resurser på vattenkraftsidan. Ingen pläderar för utbyggnad av de fyra orörda nationalälvarna. Men regering och riksdag måste offensivt stötta vattenkraften – annars tappar vi styrfarten i den positiva utvecklingen som regeringen anvisar. Regeringen borde sätta ned foten ordentligt kring vattenkraften.

Att ”förbudslagen” mot kärnkraften upphävs är nödvändigt. Däremot kvarstår branschens kritik mot den unika skatten på kärnkraften – motsvarande 4 miljarder kr årligen – och att det fleråriga löftet att sänka den kraftvärmeskatt som saknas i konkurrentländerna nu skjuts fram ett år. Och det sker ännu en gång. Samtidigt föreslås en energiskatt i kraftvärmen, varför nettoresultatet då sannolikt blir en höjning.

Kjell Jansson sammanfattar dagens besked från regeringen så här:

– Regeringen är på rätt spår på flertalet områden. Vi delar de höga ambitionerna på alla områden – klimat, förnybart och energieffektivisering. Svensk el är till mer än 97 procent klimatneutral. I det sammanhanget talar allt för en ökad elanvändning. Elens framtida roll är central i det viktiga arbetet med energieffektivisering. Elens roll är även central i arbetet för att eliminera oljeberoendet i transportsektorn. Tilltron till laddhybrider och elfordon i övrigt gläder oss särskilt. Men vi saknar de konkreta besluten så att vi kan gå från ord till handling.

– Svensk Energi instämmer i att flaskhalsar i det nordiska elnätet och överföringsförbindelser måste byggas bort. Det är en viktig förutsättning för att energibranschen ska kunna bli en viktig motor i omställningen mot ett hållbart samhälle.