Riksdagens ja till timmätning: ”Viktigt etappsteg för elkunderna”

Svensk Energi ställer sig bakom inriktningen att kunder ska få tillgång till mer detaljerad information om sin elanvändning. Ett första, om än otydligt, steg togs genom gårdagens beslut när riksdagen antog regeringens proposition ”Timmätning för aktiva elkonsumenter.

– Svensk Energi vill, liksom flera andra organisationer, utveckla kundens möjlighet att påverka sin elanvändning. Men lagändringen i sig skapar inte mer aktiva kunder. Såväl mätförordning som mätföreskrifter måste först komma på plats för att helheten ska kunna bedömas, säger Anders Richert, chef för elnätsfrågor på Svensk Energi.

Svensk Energi deltar i Energimarknadsinspektionens referensgrupp i arbetet kring nya mätföreskrifter. Ramarna för arbetet sätts givetvis av de politiska ambitionerna om kundmakt, men från branschens sida är det också viktigt att de ökade kostnaderna ställs mot möjlig kundnytta. Dessutom är det kritiskt att en samordning sker med parallella initiativ som nordisk slutkundsmarknad, så att arbetet går i samma riktning. Ständiga omtag eller förändringar undviks.

Den nya lagen träder i kraft den 1 oktober 2012. Då ska en kund med avtal som kräver timmätning kunna få detta utan extra kostnad.

– Förändringen, som förslaget ser ut nu, innebär att kunden först när fakturan kommer i slutet av månaden kan se hur elanvändningen sett ut timme för timme. Men det innebär inte att kunden per automatik faktureras timvis - något vi tror att många kunder förväntar sig.

Det finns dock redan idag avtalsformer med timpris, men dessa gäller framför allt företagskunder. Troligen kommer det dock att lanseras avtal med timpriser även för hushållskunder i och med att lagen klubbas igenom.

”Gratis” timmätning är givetvis en start för att intressera kunder, men det är först när produkter och tjänster erbjuds som gör det möjligt att agera på allt mer detaljerad information som den riktiga kundnyttan ges. Tydlighet i de kommande föreskrifterna skapar dessutom möjlighet till större kostnadseffektivitet och enkelhet för alla aktörer. Anders Richert igen:

- För Svensk Energi är en ledstjärna enkelhet för kund. När det gäller mätning så är målet att erbjuda en så användbar lösning som möjligt. Vi vill ge kunden direkt tillgång till värden direkt från mätaren för att själv kunna besluta, utan mellanhänder, vilken leverantör som ska erbjuda de så kallade smarta tjänsterna som kan ge tips om energieffektiviserande åtgärder i hemmet.

Svensk Energi startade därför förra året tillsammans med EL (elmaterielleverantörerna) ”Proaktivt forum för elmätning”. Arbetet syftar till att skapa en standardiserad och kostnadseffektiv mätplattform som via dator eller smartphone ger enkel tillgång till mätvärden för den kund som vill ha smarta tjänster.

Läs mer om Svensk Energis branschvision för smarta elmätare. Här finns tidigare kommentar.

Kontaktpersoner:
Anders Richert, Svensk Energis nätchef, anders.richert@svenskenergi.se, mobil 0706-553745
Peter Silverhjärta, ansvarig för mätfrågor, peter.silverhjarta@svenskenergi.se, mobil 070-164 4419