Samhället mobiliserar i Gävle när elbranschen krisövar

Stor mobilisering av viktiga samhällsfunktioner sker i Gävle den 15-16 september i samband med Samvete09 – elbranschens övning i kommunikation vid kris. Inemot 200 personer kommer att medverka i någon form.

Kjell Jansson, Svensk Energis VD, säger: – Övningen Samvete genomförs nu för tredje gången. Elbranschen vill ligga i framkant och ständigt trimma den egna organisationen för att visa kunder och samhälle att vi tar vårt ansvar. I fokus denna gång är en uppkommen kris i stadsmiljö. Gävle Konserthus blir övningsplats. Landshövding Barbro Holmberg tillhör invigningstalarna. Gävle Energi är lokalt värdföretag för övningen. Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, länsstyrelsen respektive landstinget i Gävleborg och Svenska Kraftnät finns på plats. Men även SOS Alarm, Sveriges Radio, Banverket, Gästrike räddningstjänst, Gästrike Vatten, LRF Dalarna-Gävleborg, OVAKO Hofors, polismyndigheten, SJ, SMHI, SSAB, Vägverket och Tele2 Sverige är exempel på viktiga aktörer i övningen. Tyngdpunkten i övrigt ligger självklart på elbranschens företag, eftersom det är dessa som ska övas under besvärliga förhållanden. Bland övande företag återfinns Vattenfall, Fortum, Borlänge Energi, Dala Energi, Elverket Vallentuna, Eskilstuna Energi & Miljö, Falbygdens Energi Nät, Falu Elnät, Gävle Energi, Göteborg Energi Nät, Halmstads Energi och Miljö, Karlstads Energi, Kristinehamns Elnät, Mälarenergi, Sala-Heby Energi, Sandviken Energi, Sjöbo Elhandel, Skellefteå Kraft, Tekniska Verken i Linköping, Telge Nät, Utsikt Nät, Västerbergslagens Elnät och Öresundskraft. Kjell Jansson avslutar: – Det primära med Samvete är att trimma den egna organisationen och dra lärdomar utifrån ett skarpt läge. Allt för att mildra effekterna för kunderna. Information är då en nyckelfaktor. En annan viktig poäng med Samvete är vår samverkan med telebranschen. Det är el och tele som håller igång samhällets basfunktioner. Ytterligare frågor: Kalle Karlsson, Svensk Energis kommunikationschef, mobil 0733-01 73 68 Mer information om övningen: www.samvete09.se