Stora investeringar i energi – vad styr och vad kostar ny el?

Energisektorn och framför allt elsystemet är en stor investerare. Svensk Energi och Elforsk samarrangerar en Energilunch kring investeringar. Vad kostar elen från nya anläggningar och vilka strategiska överväganden görs vid investeringar? Inför en stundande energikommission kan vi lova att mycket matnyttigt serveras.

Energibranschen har på senare år varit ett allt viktigare lokomotiv i den svenska ekonomin. Från år 2009 ligger nivån på runt 300 miljarder kronor fram till år 2018. Och utmaningar finns: Ambitioner om ökad andel förnybart och en kärnkraft som på sikt ska ersättas till exempel.

Det är många faktorer att ta hänsyn till och många faktorer som styr hur investeringarna ser ut. Under en energilunch den 19 november vill Svensk Energi och Elforsk reda ut begreppen kring investeringar främst med fokus på elsektorn.

Elforsk – Svenska Elföretagens Forsknings- och Utvecklingsföretag – inleder dagens övning med resultat från rapporten ”El från nya anläggningar”. Rapporten uppdateras vart tredje år med produktionskostnader för olika kraftslag, såväl utan skatter och bidrag som med dessa.

Vattenfall, vars roll är under förändring, berättar om faktorer att ta hänsyn till och strategiska överväganden vid investeringar i nya anläggningar. Svenska kraftnät, som har ansvar för hela Sveriges elbalans ger en lägesbild av nätinvesteringarna nu och framöver. Lunchen avslutas med att Swedbank belyser samhällsvikten av investeringar i infrastruktur.

Tid:

onsdagen den 19 november 2014, kl 11:30–13:00, inklusive lunch

Plats:

Svensk Energi, Olof Palmes gata 31, 6 trappor

Medverkande:         Helena Sellerholm, ansvarig programområde el o värme, Elforsk
        Andreas Regnell, strategichef, Vattenfall
        Magnus Stephansson, finansdirektör, Svenska kraftnät
        Marita Ljung, senior advisor Public Affairs, Swedbank

Vi bjuder givetvis på lunch efteråt. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Cecilia Söder, 08-677 26 24, eller e-post: cecilia.soder@svenskenergi.se.

Välkomna!

Kalle Karlsson