Stormen Per kostade 1,4 miljarder kr - Drabbade kunder fick 750 miljoner kr

Slutnotan för stormen Per, som inträffade den 14 januari i år, ligger på runt 1,4 miljarder kr. Därav är cirka 750 miljoner kr den avbrottsersättning som utgår till drabbade kunder i Syd- och Västsverige. Det motsvarar kostnaden för att lägga cirka 300 mil elkabel i marken. Det framkom vid torsdagens energifrukost med Svensk Energi i Stockholm.

Anders Richert, Svensk Energis nätchef, uppgav att 67 av 118 elnätsföretag i de drabbade regionerna hade avbrott längre än tolv timmar:

– Elbranschens frivilliga storstörningssamverkan trädde omgående i funktion och innebar att inemot 20 företag, som själva inte var drabbade, snabbt bistod med manskap och materiel. Den styrkan uppgick till cirka 100 personer. Därtill frigjordes avsevärda personella resurser inom de drabbade större koncernerna.

– Redan för sex år sedan introducerade branschen ett omfattande frivilligt förbättringspaket som kallas för Nätkunden i centrum (Nätkic). Detta är ett fundament som möjliggör snabba och effektiva insatser där även myndigheten Svenska Kraftnät har en mycket aktiv roll. Svenska Kraftnät organiserade snabbt fem flygningar med Herculesplan norrifrån.

Här är några av de företag som skickade personal:

Malungs Elnät, Sandviken Energi Elnät, Smedjebacken Energi Nät
Leksand-Rättvik Elnät, Falu Elnät, Gagnefs Elverk
Umeå Energi Elnät, Skellefteå Kraft Elnät, PiteEnergi
Bodens Energi Nät, Sundsvall Elnät, Näckåns Elnät
Ålands Elandelslag, Härjeåns Elnät, Telge Nät

”Bättre regleringsmodell behövs”

Anders Richert tryckte på nödvändigheten av att regleringsmodellen av den monopolverksamhet som eldistribution utgör förändras så att elnätsföretagen i framtiden ges möjlighet att ta ut nätavgifter som både kombinerar erforderlig lönsamhet med möjligheter att klara de dramatiskt skärpta åtagandena. Richert igen:

– Den sittande statliga utredningen, som ser över hur regleringen skall se ut i framtiden, måste landa i ett förslag som tillgodoser både kundernas och samhällets krav och förväntningar med rimliga möjligheter att bedriva affärsverksamhet.

Jan-Erik Olsson, E.ON Elnät Sverige, beskrev hur stormen Per på nytt drabbade hans företag:

– Vi är sedan länge mitt uppe i en omfattande förändrings- och förbättringsprocess. Vi investerar ca 12 miljarder kr fram till år 2011 och bygger om de ledningar som går genom skogsområden för att höja leveranssäkerheten. Vi är alla ense om målet – det är nollvisionen som gäller. Men det tar ytterligare några år att nå dit.

- Nuvarande regleringsmodell har brister som går ut över kunderna. En framåtsyftande regleringsmodell, som ger möjlighet att sätta priserna på förhand, är en förutsättning för att kunna bedriva en offensiv och rimlig affärsverksamhet, samtidigt som kunderna vet vad priset är.

Skyttepaviljonger, dansbanor och sommarstugor

Bo Bengtsson, Lunds Energikoncernen, beskrev effekterna av nu rådande lagstiftning som kräver utbetalning av avbrottsersättning till kunder redan efter tolv timmar – oavsett om den drabbade lidit skada eller inte:

– Kunder som lidit ska givetvis ersättas. Ingen ifrågasätter detta. Men vi har exempel på en del orimligheter. Bara inom vår koncern har vi sett bra exempel på det. I Nynäshamn har vi 1.400 kunder som fått ersättning – av dessa gällde 1.100 sommarstugor.

– Inom KREAB Öst har vi 3.500 kunder som fått ersättning. Här ingick 1.300 sommarstugor och av dessa hade ungefär en tredjedel av ägarna faktureringsadress utanför Sverige. Redan efter Gudrun var det många i Tyskland och Danmark som undrade vad vi ”dumma svenskar” höll på med. Reaktionen torde väl bli densamma även denna gång.

– Det vore värdefullt om vi kunde få en seriös diskussion inför framtiden huruvida även sommarstugor, dansbanor och skyttepaviljonger verkligen skall omfattas.

Branschsamverkan utan motstycke

Sven-Eric Dahlgren, Härjeåns Nät i Härjedalen, beskrev vad elsamverkan i praktiken egentligen handlar om:

– När detta var nytt, sex år tillbaka, var mitt område svårt drabbat. Vi låg mer eller mindre på rygg. Det var en fantastisk känsla att se kollegor från norr och söder köra in med personal och fordon. Denna samverkan tror jag inte har sin motsvarighet någon annan stans i vårt land. Egentligen är detta en självklarhet med tanke på elens betydelse för alla och envar under dygnets alla timmar.

– Både under Gudrun och Per var det för mig självklart att snabbt ställa upp och organisera hjälptransporter söderut. Vi måste visa stark lojalitet och solidaritet inom branschen. Vem vet, nästa gång kanske det är vi som sitter illa till igen.

________________________________________________________________
Ytterligare information: