Sund konkurrens och förtroendet är nyckelfrågor för elmarknaden

Konsekvenserna av en ägarmässig uppdelning mellan produktion och handel av el är långtgående och svårbedömda. Dessutom vore det ett avsteg från vad som sker i övriga Norden och Europa. Detta påpekas i en färsk rapport från Energimarknadsinspektionen.

Svensk Energi delar utredningens uppfattning, eftersom en uppdelning skulle innebära ett omotiverat stort ingrepp för de enskilda företagen.

Per Möller, VD i DalaKraft, säger så här:
– Jag har svårt att se att man skulle kunna föreslå krav på ägarmässig åtskillnad på det ganska översiktliga underlag som utredningen tagit fram. Och vem skulle i så fall ta hand om de elhandelsföretag som måste skiljas ut? Här skulle vi riskera att få ökad koncentration istället för effektiv konkurrens.

Utredningen föreslår att marknadens aktörer på egen hand borde ta initiativ till att öka genomlysningen av marknaden genom att tidigt redovisa resultatet i olika verksamhetsgrenar och i olika länder.

Karima Björk, ansvarig för Handel & Försäljning på Svensk Energi, säger i en kommentar:

– Sund konkurrens kräver att elhandelsverksamheten står på egna ben ekonomiskt sett. Av det skälet är det bra om företagens olika delar redovisas så tydligt som möjligt så att man utifrån kan följa den ekonomiska utvecklingen inom respektive del.

Dessutom påpekar Karima Björk:
– Trovärdigheten och förtroendet för elmarknaden är oerhört viktiga frågor. Därför välkomnar elbranschen att myndigheterna bedriver en aktiv övervakning och tillsyn.

Ytterligare information:
Per-Olof Granström, Svensk Energis vice VD, mobil 070-519 00 11