Svensk elproduktion på väg in i ny era: ” Stor potential för klimatneutral el”

Efter två decennier, då inte mycket har byggts i den svenska elproduktionen, satsar Sverige igen. Det handlar om utbyggnad av klimatneutral el – d v s el som inte bidrar till växthuseffekten. Ambitionerna inom EU är stora när det gäller att hejda klimatförändringarna och i Sverige har såväl föregående som nuvarande regering fäst största vikt vid frågan.

Vid måndagens energilunch hos Svensk Energi i Stockholm visades siffror över utbyggnaden. Under förra året tillkom cirka 600 MW i ny elproduktionskapacitet. Det är mer el än något år sedan 1985, då kärnkraften var utbyggd. De nya tillskotten kom främst från kraftvärme – både i fjärrvärmen och inom industrin – och från vindkraft.

Den fortsatta utbyggnaden inom dessa sektorer ger tillsammans med uppgraderingen av kärnkraften ett tillskott på ytterligare cirka 1 200 MW i produktionskapacitet fram till år 2010. Det kan jämföras med Sveriges totala kapacitet på knappt 34 000 MW.

– Sverige har sedan tidigare ett av Europas bästa system, där 97 procent av elen kommer från klimatneutrala energikällor. Nu har styrmedel som elcertifikaten och EUs handel med utsläppsrätter, i kombination med prisnivån på el, fått investerarna att vilja satsa, säger Svensk Energis VD Bo Källstrand och fortsätter:

– Det här är bra. Vi minskar vårt beroende av importerad el producerad med kolkraft. Samtidigt bidrar vi till att förbättra situationen i Europa genom att Sverige utnyttjar de sällsynt goda förutsättningar som vi har när det gäller produktion av klimatneutral el. Nu gäller det att förenkla tillståndsgivningen, så att satsningarna verkligen blir av.

Förenkla tillståndsprocessen

– Vindkraften kan ge stora bidrag. Det måste dock bli en enklare tillståndshantering och stopp för okynnesöverklaganden som drabbar utbyggnaden, menar Svensk Vindkrafts chef Matthias Rapp. Han syftar närmast på ett projekt i Öresund där utbyggnaden av en stor vindkraftspark har försenats.

SCAs inköpsansvarige för energi, Per-Erik Eriksson, talade också i positiva ordalag:

– Vi är positiva till varenda ny kilowattimme som produceras. Vi vill se mera kraft i systemet – men också flera aktörer som äger elproduktionen.

Energieffektivt med mer el

En utbyggnad av den svenska elen med klimatneutral elproduktion går enligt Svensk Energi inte emot de ökade kraven på energieffektivisering – som inte minst EU ställer. Svensk Energis produktionsansvarige Edvard Sandberg, menade:

– Att öka produktionen med el som inte bidrar till växthuseffekten är energieffektivt från många synpunkter. Framför allt är det så, eftersom den ersätter miljömässigt sämre el i Europa.

– Även på användarsidan får den nya elen stor betydelse. I dagens tidning kunde vi läsa om eldrivna plasmaugnar som förbättrar miljön och reducerar energiåtgången. I Sverige är det transportsektorn som svarar för de största utsläppen av växthusgaser. Med nya så kallade plug-in hybridbilar, som delvis drivs med el, kan utsläppen minskas ordentligt, konstaterade Edvard Sandberg.

– Det positiva för elkunderna är att vi blir mindre känsliga för svängningar i elpriserna när utbudet av el ökar. Det innebär en ökad stabilitet för hushållens och industrins ekonomi, slutade Edvard Sandberg.

________________________________________________________________
Ytterligare information:
Bo Källstrand, Svensk Energis VD, mobil 0708-39 72 09
Edvard Sandberg, produktionschef, Svensk Energi, mobil 0709-26 53 29
Per-Erik Eriksson, SCA, mobil 0702-40 99 02
Matthias Rapp, chef för Svensk Vindkraft, mobil 0704-53 11 38
Kalle Karlsson, Svensk Energis informationschef, mobil 0733-01 73 68

Rapporten ”Sveriges elproduktion utvecklas nu snabbt” kan läsas här.
På Svensk Energis hemsida www.svenskenergi.se finns mer information.