Svensk Energi om EU:s energimål :Klimatfrågan brådskar – el har en nyckelroll för att klara målen

Klimatfrågan framstår idag som ett av de allvarligaste och mest akuta globala problemen. Svensk Energi vill därför kraftigt trycka på vikten av att så snabbt som möjligt använda de medel som står till buds för att vända utvecklingen. En del av lösningen är effektiv användning av utsläppsfri el.

– Av EU:s mål – att minska utsläppen av koldioxid med 20 procent och att öka andelen förnybar energi till 20 procent – är det definitivt mest bråttom att minska utsläppen. Här har elen en avgörande roll att spela, både genom att tillämpa effektiv elteknik i användarledet och genom att utnyttja alla tänkbara optioner för att producera utsläppsfri el, säger Svensk Energis vd Bo Källstrand.

Eftersom det är lång livslängd på investeringarna måste elföretagen börja agera redan idag. Då måste styrmedlen utformas på rätt sätt, så att de uppmuntrar till investeringar i utsläppsfri el. Dessutom måste tillståndsprocesserna snabbas upp. Bo Källstrand igen:

– Inom elbranschen är vi optimister när det gäller möjligheterna att nå EU:s klimatmål. Se på utvecklingen i Sverige, där vi tack vare effektiv elanvändning, koldioxidfri elproduktion och hög andel fjärrvärme ligger i industrivärldens absoluta bottenskikt när det gäller CO2-utsläpp. Europa kan klara målet om man använder alla möjligheter till klimateffektiv el. Vindkraft, vågkraft, vattenkraft, kärnkraft, kraftvärme och koldioxidinfångning – allt måste användas.

Förnybarhetsmålet blir svårare att nå för EU enligt Svensk Energi. För Sverige, som redan har 40 % förnybart i sin energianvändning, skulle det bli närmast omöjligt att öka andelen till över 50 % – siffror som nämnts i spekulationerna kring den bördefördelning som EU ska föreslå i januari. Och om EU ska komma i närheten av 20 %-målet krävs att de olika potentialerna i Europa utnyttjas så effektivt som möjligt. Vi måste då bort från nationellt tänkande och istället tillämpa ett handelssystem med förnybar energi. Det skulle kunna utformas likt det system som redan finns för handel med utsläppsrätter, och därmed möjliggöra att insatser kan genomföras utanför det egna landets gränser.

– Det vore en intressant lösning, påpekar Svensk Energis klimatansvariga Maria Sunér-Fleming. Det ger stöd åt det självklara faktum att ny produktion ska byggas där förutsättningarna är som bäst.

Under en Energilunch hos Svensk Energi på tisdagen behandlades EU:s energipolitiska mål och möjligheterna att i verkligheten nå målen. Vid lunchen talade även Miriam Münnich från ECON Pöyry som pekade på att beslutsfattarna bör fokusera på kostnadseffektivitet, minimering av miljöpåverkan och att underlätta utvecklingen av den inre marknaden. Lars Molde från Cap Gemini menade att energieffektivisering är en nyckel för att klara målen, samtidigt som el kommer att vara en möjliggörare.

Ytterligare upplysning:
Bo Källstrand, Svensk Energis VD, mobil 070-839 72 09