Svensk Energi om ny elnätsreglering: Äntligen får kunder och företag veta spelreglerna på förhand

Svensk Energi anser att Energinätsutredningens delbetänkande sänder mycket positiva signaler. Där föreslås att grunden för elnätsregleringen helt läggs om. Med omläggningen kommer kunderna att redan på förhand veta att de betalar rätt pris för elnätstjänsten. Därtill får elnätsföretagen grepp om intäktsramarna flera år framåt på förhand.

Anders Richert, Svensk Energis nätchef, säger i en kommentar:

– Förhoppningen är att vi nu slipper den nuvarande ordningen med juridiska processer. Och där det i värsta fall kan dröja åtta-nio år innan domstolen slutligen sagt sitt. Nu får vi ett modernt regelverk – dessutom i linje med vad som gäller inom övriga EU – som ger kunderna besked och som ger elnätsföretagen rimliga förutsättningar för sin affärsverksamhet.

Elnätsverksamhet är monopolverksamhet som skall regleras. De senaste årens regleringsmodell med efterhandsgranskning, som byggt på den s k nätnyttomodellen, har dock tyvärr aldrig fungerat. Dessutom har elnätsföretagen ofta fått klä skott i media när systemet gjort felaktiga beräkningar, säger Anders Richert:

– Nu kommer de ekonomiska bedömningarna att grundas på verkliga nät och företagens verkliga tillgångar. Nätnyttomodellen byggde fiktiva nät – men den förpassas nu till historiens bakgård, sörjd och saknad av ingen.

Bland kritiken mot den nya regleringen pekar Anders Richert på att elnätens ålder kommer att spela en central roll i framtiden:

– Ett väl underhållet och fungerande nät bör givetvis medge samma avkastning som ett nyare som utför samma prestation för kunden. Detta motverkas dock av vissa tekniska förslag i utredningen.

Samhället ställer allt större krav på elnätsföretagen, genom nya reformer där allt fler nya arbetsuppgifter läggs på elnätsföretagen såväl som ökade krav på leveranssäkerhet. Anders Richert fortsätter:

– Elnätsföretaget får alltmer rollen som centrum i hela elmarknadens informationshantering. Samtidigt skall mycket stora investeringar göras för ökad leveranssäkerhet - 25 miljarder kronor under en femårsperiod - och 15 miljarder kronor i nya mät- och kommunikationssystem.

Elnätregleringen är helt grundläggande för om elnätsföretagen skall kunna uppfylla kundernas önskemål och krav på leverans och kvalitet. Fungerande elnätsreglering ska ge incitament att uppfylla kundens och samhällets krav samtidigt som den skall ge möjligheter att attrahera kapital för nödvändiga investeringar, enligt Anders Richert:

– Utredningens förslag öppnar möjligheter för en bra reglering.

Ytterligare information:

Anders Richert, Svensk Energis nätchef, mobil 070-655 37 45