Svensk Energi välkomnar fyraårigt program för elfordonssatsning

Vid en välbesökt hearing idag presenterade Energimyndigheten ett förslag till fyraårigt program för demonstrationsprojekt för elfordon och laddinfrastruktur. Svensk Energi ställer sig mycket positivt till myndighetens förslag, inte minst eftersom det tar sig an frågan brett och inkluderar kraftindustri, elnätsföretag och fordonsindustri.

En ökad användning av el för drift av personbilar är inte bara en avsevärt effektivare energianvändning inom transportsektorn utan medför framför allt minskade utsläpp av klimatgaser, säger Svensk Energis VD Kjell Jansson i en kommentar:

– Dessutom innebär en ökad elanvändning inom transportsektorn inte att utsläppen av koldioxid ökar. Elproduktionens utsläpp av koldioxid hanteras redan inom EU:s utsläppshandel istället, där utsläppen minskar enligt en fastlagd bana fram till 2020.

Elbolagen i Sverige har redan börjat bygga laddinfrastruktur som kommer att vara redo att användas när fordonen introduceras på marknaden. Bilarna kommer dock att vara dyrare de närmaste åren och det behövs också mer kunskap om hur laddningsinfrastrukturen används och vilka behov av laddning som behövs. Utöver minskade utsläpp och mindre buller, så minskar farliga partikelutsläpp vid en användning av el istället för bensin och diesel.

Behövs det mer el för att klara en introduktion av elfordon?

– Enligt beräkningar av Elforsk, elbranschens gemensamma forskningsbolag, räcker det med 1,5 TWh ökad elproduktion, vilket motsvarar ca 1 procent av Sveriges samlade elproduktion, för att klara 600.000 elfordon. Detta skulle ge en 20-procentig minskning av koldioxidutsläppen från personbilar, avslutar Kjell Jansson.

_______________________________________________________________
Ytterligare information:
Kjell Jansson, VD, mobil 0705-84 84 81
Henrik Wingfors, ansvarig energieffektivisering och elfordon, mobil 0766-23 63 55
Kalle Karlsson, kommunikationsansvarig, mobil 0733-01 73 68