Svenska elleveranser i världsklass: 99,98 procents leveranssäkerhet

Leveranssäkerheten i de svenska elnäten ligger fortsatt i världsklass. För år 2012 blev noteringen 99,98 procent. Det visar Svensk Energis sammanställning för det gångna året. Svenska elkunder saknade då i genomsnitt el under knappt två timmar.

Elnätsföretagen har under de sista tio åren investerat cirka 40 miljarder kronor på att stärka leveranssäkerheten – främst genom att vädersäkra elnäten. Matz Tapper, som ansvarar för statistiken på Svensk Energi, tycker att elnätsföretagen har anledning vara stolta:

– Vädersäkring har skett främst genom att elkablar har grävts ned i marken och att tidigare oisolerad blanktråd i terrängen har isolerats. Dessa åtgärder har gjort att elnätet blivit mycket stabilare vid tufft väder.

I statistiken för år 2012 har 110 elnätsföretag lämnat underlag. Dessa omfattar 93 procent av det samlade antalet elnätskunder. Matz Tapper uppger att det var snubblande nära att årsnoteringen blivit 99,99 procent:

– En oroväckande trend är att fel i överliggande nät påverkar leverans till kund mer än tidigare. Med överliggande nät avses antingen stamnätet eller regionnätet. Exakt vad detta beror på har vi ingen säker kunskap om.

Förväntningarna på att 2012 skulle bli ett bra år sett ur ett störningsperspektiv har varit höga och i stort har detta infriats, sammanfattar Matz Tapper:

– Smolket i bägaren var bland annat en hel del störningar i samband med en snöstorm över Svealand i början av december.

Det har även varit ovanligt många störningar där hela eller delar av fördelningsstationer har slagits ut. Detta har medfört långa avbrott för hela kommuner eller delar av större städer. Om detta är en tillfällighet måste nu undersökas vidare. Klart är dock att i takt med att lokalnäten blir mer tillförlitliga så har den procentuella andelen för avbrott i överliggande nät ökat.

Utvecklingen mot ett energisystem med mer förnybar elproduktion och ökade möjligheter att styra sin elanvändning leder till ett behov av att även utveckla elnäten. Det är staten, genom Energimarknadsinspektionen, som avgör hur mycket pengar elnätsföretagen ska ha att röra sig med. Svensk Energi anser att de intäktsramar som elnätsföretagen tilldelas behöver anpassas för att möjliggöra investeringar i morgondagens elnät.

Kontaktperson:
Matz Tapper, Svensk Energi, mobilnr 0709-68 55 51