Svenska elpriser sjönk mest inom EU förra året

Färsk statistik från Eurostat visar att de svenska elpriserna sjönk mest av alla inom EU mellan sista halvåret 2011 och sista halvåret 2012. Minskningen med 5 procent kan jämföras med EU:s totala ökning på knapp 7 procent. De svenska siffrorna förklaras av den nordiska elmarknadens funktion, med god tillgång till vatten för vattenkraften och stabil kärnkraft.

De svenska elpriserna för hushållen (lägenhetskunder) sjönk med 5 procent mellan sista halvåret 2011 och sista halvåret 2012. Sverige hade därmed den största minskningen av alla EU:s länder. Genomsnittet för EU:s 27 länder var under samma period en uppgång med knappt 7 procent. Störst var uppgången i Cypern på över 20 procent, enligt ny statistik från Eurostat.

– Det här beror främst på den goda tillgången på vatten i de nordiska magasinen och att kärnkraftverken kunnat producera el stabilt med hög tillgänglighet, säger Svensk Energis marknadsanalytiker Magnus Thorstensson och lägger till:

– Resultatet visar, vilket inte alltid media tar upp, att den nordiska elmarknaden fungerar i båda riktningar. Tillgång och efterfrågan styr helt och hållet marknadspriset på el på den nordiska elbörsen. Hade statistiken avsett samma period – men ett år tidigare – så hade minskningen i Sverige blivit ännu större. Då hade växlingen mellan torrår och våtår slagit igenom rejält.

Studien jämför även elpriserna för Europas hushållskunder (lägenhetskunder). Vi betalade under andra halvan av år 2012 i genomsnitt 1,78 kronor/kWh inklusive skatter, vilket motsvarar 0,21 euro/kWh. Korrigerat för köpkraft var det svenska priset drygt 0,15 euro/kWh vilket var över 20 procent lägre jämfört med genomsnittet för EU-länderna.

Mer information finns på vår hemsida, www.svenskenergi.se

Kontaktpersoner:

Kjell Jansson, Svensk Energis vd, mobiltel 0705-84 84 81