Svenskt Kvalitetsindex om elhandelsföretagen: Färre klagomål och andelen nöjda kunder ökar

Kjell Jansson, Svensk Energis vd, gläds åt den fortsatta uppgången:

– Vi konstaterar att kunderna upplever att service- och produktkvaliteten har förbättrats. Men vi ligger fortfarande alltför lågt. Därför fortsätter det tålmodiga arbetet att förbättra och förenkla för elkunderna i sitt umgänge med våra medlemsföretag.

Kjell Jansson påminner om den turbulens som präglat elmarknaden under de gångna två vintrarna. Kunderna har kämpat med höga prisnivåer. Han säger:

– Med tanke på detta är det extra roligt att uppgången fortsätter. Det krävs ytterligare rejäla kliv uppåt innan branschen kan vara nöjd. Vägen dit går bara via fortsatt envetet hårt arbete. Årets mätning visar att andelen klagomål är låg – även jämfört med andra branscher. Det ser jag också som ett glädjande tecken. Bankerna, som nu toppar alla mätningar, låg illa till under bankkrisens dagar. Men låt oss lära mer av dem – vi ska göra samma resa, innan vi är nöjda. Branschen är definitivt på rätt väg!

Svenskt Kvalitetsindex mäter på ett antal olika parametrar. Detta kokas sedan ned till ett index för kundnöjdheten. Det kan variera från noll till 100. Bland privata elhandelskunder ligger nu snittet för branschen på 65,5. Här är listan över de sex elhandelsföretag som har mest nöjda kunder:

1) Luleå Energi 78,4
2) Sollentuna Energi 74,2
3) Jämtkraft 72,7
4) Varberg Energi 72,1
5) God El 72,0
6) Skellefteå Kraft 71,6

Kontaktperson: Kjell Jansson, Svensk Energis vd, mobiltelefon 0705-848481 kjell.jansson@svenskenergi.se
Kalle Karlsson, Svensk Energis kommunikationschef, mobiltelefon 0733-017368 kalle.karlsson@svenskenergi.se