Vårflod på gång – då laddar Sverige sina batterier

Vattnet i våra strömmande vattendrag är likt skogen och malmen naturtillgångar som utgör grunden för den svenska industrin. Vi har i över 100 år utnyttjat vattenkraften som en energikälla för elproduktion. Den är förnybar och har mycket låga klimatutsläpp.

Vårfloden är en viktig period i vattenkraftsåret. Den kan komma snabbt men variationerna är stora – både när och var i landet den inträffar och vilken storlek den får. Vårfloden fyller magasinen med vatten inför årets vattenkraftsproduktion. Företagen med vattenkraft är förberedda och planerar sin produktion över året, det finns också en övergripande planering för vattenkraften där vatten kan lagras från år till år i flerårsmagasin.

I det korta perspektivet används också vattenkraften för reglering (utjämning) av svängningar i elanvändning och elproduktion. Det senare blir mer och mer aktuellt när elproduktion som svänger med vädret – främst vind- och solkraft – ökar i omfattning.

Under en Energilunch på Folkets Hus i Stockholm den 19 mars ges en lägesbild över kraftläget – som sammanfattas varje vecka på Svensk Energis webbplats. Vi berättar om vattenkraftens olika roller och hur vattnet regleras under året och mellan åren. Vi tar upp hur ett föränderligt klimat påverkar planering och säkerhetsarbete. Men vattenkraft handlar inte bara om storskalig verksamhet, där vårfloden är i fokus. Vi visar därför också vattenkraften i det lokala samhället, vattenkraften finns mitt ibland oss och har där en betydelse på många sätt.

Tid: Torsdagen den 19 mars kl 11.30–13.00
Plats: Folkets Hus, Barnhusgatan 12–14, konferensrum 201
Medverkande:
Gun Åhrling-Rundström, vattenkraftsansvarig, Svensk Energi
Jonas Bengtsson, vd, Vattenregleringsföretagen
Sten Bergström, professor, tidigare klimatexpert vid SMHI
Ola Palmquist, vattenkraftschef, Tekniska Verken i Linköping

Vi bjuder givetvis på lunch efteråt. Av det skälet vore vi tacksamma för en snabb bekräftelse på närvaro till Cecilia Söder, 08-677 26 24, eller e-post: cecilia.soder@svenskenergi.se.

Välkomna!

Kalle Karlsson