Viktiga hinder undanröjs för förnyelsebar elrproduktion

– Några av de hinder som funnits mot storskaliga tillskott av förnyelsebar elproduktion – främst vindkraft – har på flera viktiga punkter nu undanröjts. Det säger Anders Richert, Svensk Energis nätchef, med anledning av dagens betänkande från nätanslutningsutredningen.

En rad frågor rörande dagens regelverk, förknippade med anslutning av förnyelsebar produktion till elnätet, har utretts av KTH-professorn Lennart Söder. Anders Richert anser att utredningen sänder viktiga positiva signaler.

Bland svårlösta frågor, som nu får ett svar, är exempelvis om det är den första elproducenten som ansluter sig till en viss nätsträcka som skall bära hela kostnaden. Utredaren väljer här att gå fondvägen för att parera uppkommande kostnader och låta alla elanvändare vara med och betala till en fond. Kostnaden, som är baserad på förbrukad energi, handlar om en tia per år för en normal elvärmekund.

Anders Richert säger:

– Fonden möjliggör en utjämning av anslutningsavgiften mellan tillkommande producenter. Nu slipper den producent, som ansluter sig först, att drabbas av hela anslutnings- och förstärkningskostnaden. Genom fonden, som finansieras av alla elanvändare, begränsas anslutningsavgiften till max 1,3 Mkr/MW. Genom att fonden går in och tar merkostnaden, slipper elnätskunderna i ett område, som satsar offensivt på vindkraftutbyggnad, att drabbas av dessa kostnader.

Svensk Energi välkomnar förslaget att ta bort den reducerade nättariffen för producenter upp till 1500 kW.

Däremot vänder sig föreningen mot förslaget om en ny begränsning av nättariffen på 3 öre/kWh för all
förnybar produktion. Denna nya gräns skulle leda till att kunderna till det lokala elnätsföretaget får stå för resterande kostnader.

- En sådan ökad belastning på nätkunder i områden som är attraktiva för förnybar elproduktion kommer att upplevas orättvis av våra kunder och därtill motverka allmänhetens acceptans för förnybar produktion i det egna närområdet, säger Anders Richert

Förenklade regler för mätning föreslås för solelanläggningar men också för andra mindre produktionsanläggningar upp till ca 40 kW (63 A). Utredaren föreslår undantag från timmätning och avräkning, vilket sänker årskostnaden rejält för mätning, rapportering och avräkning jämfört med idag. Framöver skall dessa anläggningar – på samma sätt som alla mindre elnätskunder – mätas och avräknas månadsvis.

Anders Richert påminner om den massiva utbyggnaden av förnyelsebar elproduktion som krävs för att nå klimatmålet från EU:

– Då är dagens utredningsförslag viktiga. Men det största problemet – och hotet mot utbyggnaden – är fortfarande den alltför tidskrävande tillståndsprocessen.

Ytterligare information:
Anders Richert, Svensk Energis nätchef, mobil 070-655 37 45