Äta nudlar och sluta resa: Det här är vi beredda att göra för att bo bättre

Ibland kan drömboendet bli dyrare än man tänkt sig, vilket kan innebära en rad uppoffringar. Men vad är vi beredda att offra för att bo bättre? Trendrapporten 2019 från Svensk Fastighetsförmedling visar att vi i första hand skulle avstå från att äga en båt. Därefter skulle många skippa den årliga utlandssemestern och köpa billigare mat. Endast en procent kan tänka sig att stanna kvar i en dålig relation för att ha råd med ett bättre boende.

Svensk Fastighetsförmedlings sjätte upplaga av Trendrapporten är baserad på en riksrepresentativ undersökning från Kantar Sifo, i vilken drygt 2 500 personer gett sin syn på framtidens boende. Resultatet visar att bo bra är högt prioriterat bland oss, vilket kan bero på det kalla klimatet. Mörkret som infinner sig under vinterhalvåret gör att vi tillbringar mycket tid hemma, varpå bostaden har stor betydelse.

Många är beredda på att ge upp en hel del för att kunna bo bättre. Vad vi är beredda att offra skiljer sig dock en del mellan åldersgrupperna. Hela 18 procent mellan 30 och 39 år kan tänka sig att köpa billigare mat. De äldre är dock inte lika lockade av detta, endast 2 procent mellan 66 och 79 år är villiga att dra ner på matkostnaderna för att bo bättre.

– Då och då kan det vara bra att se över sin privatekonomi och fundera på vad du prioriterar högst men också testa din ekonomi inför olika scenarier. I december meddelade Riksbanken att reporäntan höjs samtidigt som de flaggade för att räntan kommer att höjas ytterligare under 2019. Detta kan komma att innebära att boendekostnaderna ökar för många. Därför kan det vara bra att redan nu fundera på hur det kan påverka din privatekonomi och hur du på bästa sätt hanterar förändringen, säger Petra Wester, tf vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Så mycket spenderar vi på renoveringar
Trendrapporten visar också att många av oss årligen lägger stora pengar på renovering. En av fem spenderar 10 001 kronor eller mer per år på att renovera sina hem. Hur mycket pengar som vi lägger på förnyelse av bostaden variera mellan åldersgrupperna. I åldrarna 40 till 49 år svarar hela 32 procent att de renoverar för minst 10 000 kronor per år. Motsvarande siffra bland 16–29-åringarna är dock endast 6 procent.

Här kan du läsa rapporten i sin helhet: https://www.svenskfast.se/om-oss/trendrapporten/

Mail: kicki.erkers@svenskfast.se

Om Trendrapporten 2018
Trendrapporten 2018–2019 är genomförd under maj och juni 2018 i form av en webbenkät via Kantar Sifo. 2 548 personer mellan 16 till 79 år deltog i undersökningen som är statistiskt säkerställd och riksrepresentativ. För att säkerställa att undersökningen även är statistiskt säkerställd på länsnivå har antalet intervjuer utökats.

Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Det innebär att vi kan ta tillvara på våra kunders intressen helt utan påverkan från banker eller försäkringsbolag. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 bobutiker och 1 200 medarbetare runtom i hela landet. Bobutikerna drivs av kedjans 200 delägare och flera år i rad har företaget utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Under 2017 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling cirka 31 000 bostäder till ett värde av 67.6 miljarder kronor. I över 80 år har vi fått folk att känna sig hemma, vilket faktiskt gör oss till landets äldsta mäklarkedja. Det hade vi inte varit utan nöjda kunder. 2018 prisades vi för Bäst på Service i ServiceScore. Svensk Fastighetsförmedling – mäklaren med koll på läget sedan 1937.

Bilaga.

Vad skulle du främst kunna tänka dig att göra för att ha råd att bo bättre?

Totalt Män Kvinnor 16-29 30-39 40-49 50-65 66-79
Inte äga båt 21 % 21 % 21 % 34 % 24 % 16 % 18 % 12 %
Avstå från den årliga utlandssemestern 15 % 16 % 15 % 20 % 21 % 15 % 10 % 12 %
Köpa billigare mat 9 % 7 % 12 % 12 % 18 % 8 % 8 % 2 %
Avstå från husdjur 7 % 9 % 5 % 11 % 9 % 9 % 5 % 3 %
Inte skaffa fler barn 5 % 6 % 3 % 8 % 5 % 9 % 3 % --
Sälja bilen 5 % 5 % 5 % 3 % 9 % 4 % 4 % 4 %
Stanna kvar i en dålig relation 1 % 2 % 1 % 1 % 1 % 5 % 1 % 1 %
Vet ej 10 % 10 % 9 % 5 % 3 % 13 % 14 % 14 %
Kan inte tänka mig ett bättre boende 26 % 23 % 28 % 6 % 10 % 21 % 36 % 52 %

Hur mycket lägger du varje år på renoveringar och förändringar hemma (till exempel tapetsera om, renovera kök eller badrum)?

Totalt Män Kvinnor 16-29 30-39 40-49 50-65 66-79
0-1 000 28 % 22 % 33 % 45 % 29 % 20 % 21 % 22 %