Ny kartläggning visar: Här har enrumslägenheter ökat mest i pris

I slutet av april skickade tusentals svenskar in sin ansökan till universitet och högskolor över hela landet. Många börjar redan nu leta efter sin framtida studentbostad, vilket inte alltid är helt enkelt – eller billigt – att hitta. Svensk Fastighetsförmedling har därför kartlagt hur priserna på ettor förändrats under de senaste fem åren i Sveriges största studentstäder. Luleå toppar listan med en prisuppgång på hela 165,3 procent och minst är ökningen i Lund där priserna ökat med 59,4 procent jämfört med 2011.

Svensk Fastighetsförmedling har med hjälp av statistik från Mäklarstatistik analyserat hur priserna på enrumslägenheter i Sveriges största studentstäder förändrats sedan 2011. Totalt ingår 14 kommuner i kartläggningen och samtliga visar prisökningar på 59 procent eller mer. Störst är prisskillnaden i Luleå kommun med en uppgång på hela 165,3 procent. I toppen på listan återfinns också Jönköping, Sundsvall och Linköping, alla med prisökningar runt 140 procent. Detta kan jämföras med huvudstadsregionen Stockholm, där priserna på enrumslägenheter stigit med 71,8 procent under samma period.

På de mer etablerade studieorterna har prisuppgången inte varit lika kraftig. I Lund har priserna på ettor exempelvis ökat minst bland de utvalda kommunerna 59,4 procent. Näst därefter placerar sig Malmö, Uppsala och Umeå med prisökningar på runt 60 procent.

– På flera av de orter med högst prisökningstakt finns universitet som expanderat och gjort stora satsningar de senaste åren för att öka attraktionskraften hos potentiella studenter. Med det stiger naturligtvis också efterfrågan på lediga boenden. Dessutom blir det allt dyrare att hyra bostäder och med dagens gynnsamma ränteläge blir det därför i många fall mer ekonomiskt att köpa sin egen lägenhet. Det gör att priserna på mindre lägenheter i dessa studentstäder kommer fortsätta att öka även framöver, säger Tanja Ilic, VD på Svensk Fastighetsförmedling.

Topp 5: Här har priserna på ettor stigit mest de senaste fem åren
1. Luleå kommun                            165,3 %
2. Jönköpings kommun                   142,7 %
3. Sundsvalls kommun                    142,1 %
4. Linköpings kommun                    139,9 %
5. Växjö kommun                            137,8 %

Mail: kicki.erkers@svenskfast.se

Ta gärna del av fullständig statistik på www.maklarstatistik.se

Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Det innebär att vi kan ta tillvara på våra kunders intressen helt utan påverkan från banker eller försäkringsbolag. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 bobutiker och 1 200 medarbetare runtom i hela landet. Bobutikerna drivs av kedjans 200 delägare och flera år i rad har företaget utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Under 2016 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling cirka 30 000 bostäder till ett värde av 62 miljarder kronor. Sedan 1937 har vi fått folk att känna sig hemma, vilket faktiskt gör oss till landets äldsta mäklarkedja. Det hade vi inte varit utan nöjda kunder. 2016 prisades vi för Bäst på Service i ServiceScore. Svensk Fastighetsförmedling – mäklaren med koll på läget.

Om statistiken
Statistiken baseras på överlåtelser av bostadsrätter med ett rum, upp till 42 kvadratmeter, gjorda under oktober 2011 – mars 2012 jämfört med oktober 2016 – mars 2017 i 14 av landets största studentkommuner. Statistiken är framtagen av Svensk Mäklarstatistik AB som ägs av branschorganisationerna Fastighetsmäklarförbundet och Mäklarsamfundet, samt Fastighetsbyrån och Svensk Fastighetsförmedling.

Bilaga*
Prisökning bostadsrätt med ett rum per kommun (fallande ordning, 5 år)

Kommun  Kvadratmeterpris 2011  Kvadratmeterpris 2017 Prisökning fem år (%)
Luleå kommun  11 750 kr 31 171 kr 165,3 %