Svenskarna drömmer om villa med sjötomt på landsbygden

Sveriges storstadsregioner fortsätter att växa och är större än någonsin. Priserna på bostäder ökar och bostadsbristen är ett hett debatterat ämne. Men är det verkligen storstan som svenskarna drömmer om? Inte enligt Svensk Fastighetsförmedlings undersökning Trendrapporten. Kartläggningen visar nämligen att ett boende på landsbygden står högst upp på önskelistan. Så gör även en villa med sjötomt.

Svensk Fastighetsförmedling presenterar för sjunde gången sin årliga undersökning Trendrapporten. Kartläggningen baseras på en riksrepresentativ undersökning från Kantar Sifo på uppdrag av Svensk Fastighetsförmedling. I den har drygt 2 400 svenskar fått svara på hur de ser på sitt drömboende. Rapporten visar att svenskarnas drömhem är en villa med sjötomt, vilket nästintill var tredje svensk uppger. En av fyra svarar även att det optimala boendet helst ska ligga på den svenska landsbygden. Om det inte ligger på landsbygden får det istället gärna ligga utanför Sveriges gränser. Undersökningen visar nämligen att 18 procent ser sitt mest önskvärda hem vid medelhavet eller vid annat hav utomlands.

– Årets upplaga av Trendrapporten visar att svenskarnas drömmar går emot den trend vi ser i dagsläget. Det bor fler än någonsin i Sveriges storstäder, samtidigt drömmer allt fler om ett liv på landet. Detta är något som väcker en intressant tanke kring det liv svenskarna lever och hur de önskar leva. Vad är det som skapar denna längtan? I storstaden finns större utbud av jobb och utbildningsmöjligheter, något som bidrar till de större städernas funktion som magnet. Men det kan också skapa en hög puls och en miljö som skiljer sig från landsbygdens lugn, säger Liza Nyberg, vd på Svensk Fastighetsförmedling.

Att bo i en svensk storstad hamnar alltså längre ner på listan över majoritetens drömboenden. Endast 9 procent uppger att det ideala boendet ligger i en metropol. Något som dock skiljer sig bland de unga. Hela 15 procent av de i åldrarna mellan 18 och 29 år fantiserar nämligen om ett liv i storstaden.

– Drömmen och önskan om ett liv på landet kan även ses som en motreaktion till de större städernas utformning. Statistiken från Trendrapporten känns som ett bevis på att allt fler drömmer om ett liv i det gröna. Det gör det viktigare att integrera mer grönområden och främja nationalparker i de större städerna för att på så sätt bidra till en känsla av natur och lugn, säger Liza Nyberg, vd på Svensk Fastighetsförmedling.

I toppen:
1. Villa med sjötomt                                31 %
2. Modern villa                                        13 %
3. Röd stuga med vita knutar                  12 %

I botten:
1. Rymdkoloni                                          1 %
2. Husbåt                                                  2 %
3. Radhus                                                 2 %

Mail: kicki.erkers@svenskfast.se
Mobil: 072–570 56 18

Svensk Fastighetsförmedling är Sveriges största rikstäckande och oberoende mäklarkedja. Det innebär att vi kan
ta tillvara på våra kunders intressen helt utan påverkan från banker eller försäkringsbolag. Vi är experter på den lokala bostadsmarknaden med 230 bobutiker och 1 200 medarbetare runtom i hela landet. Bobutikerna drivs av kedjans 200 delägare och flera år i rad har företaget utsetts till en av Sveriges mest attraktiva arbetsgivare. Under 2018 förmedlade Svensk Fastighetsförmedling cirka 28 000 bostäder till ett värde av 60,7 miljarder kronor. I över 80 år har vi fått folk att känna sig hemma, vilket faktiskt gör oss till landets äldsta mäklarkedja. Det hade vi inte varit utan nöjda kunder. 2019 prisades vi för Bäst på Service i ServiceScore. Svensk Fastighetsförmedling
– mäklaren med koll på läget sedan 1937.

Om undersökningen:
Trendrapporten 2019 är gjord av Svensk Fastighetsförmedling och undersökningen har genomförts av Kantar Sifo. Undersökningen genomfördes under 2019 i form av en webbenkät och är statistiskt säkerställd och representativ på riksnivå. Totalt har 2 419 personer i Sverige mellan 18 till 74 år deltagit i studien.

Vad beskriver bäst ditt drömhem?

Svarsalternativ Totalt Man Kvinna 18–29 30–39 40–49 50–59 64–74
Villa med sjötomt  31 % 29 % 33 % 27 % 33 % 34 % 37 % 26 %
Modern villa  13 % 14 % 12 % 13 % 16 % 14 % 10 % 13 %
Röd stuga med vita knutar  12 % 11 % 13 % 9 % 14 % 11 % 11 % 15 %
Lägenhet i modern stil   10 % 10 % 9 % 10 % 4 % 4 % 8 % 18 %
Herrgård  8 % 9 % 6 % 9 % 9 % 7 % 8 % 5 %
Sekelskiftesvåning  6 % 5 % 8 % 10 % 6 % 4 % 5 % 6 %
Bondgård  5 % 5 % 5 % 6 % 1 % 5 % 6 % 5 %
Vindsvåning  3 % 5 % 2 % 5 % 2 % 4 % 3 % 2 %
Townhouse  3 % 1 % 4 % 2 % 3 % 3 % 1 % 3 %
Radhus   2 % 2 % 3 % 1 % 3 % 3 % 2 % 4 %
Husbåt  2 % 2 % 1 % 1 % 3 % 2 % 2 % 2 %
Rymdkoloni  1 % 1 % 0 % 0 % 2 % 2 % - -
Vet ej   5 % 6 % 5 % 7 % 4 % 6 % 6 % 3 %

Var finns ditt drömboende?

Svarsalternativ Totalt Man Kvinna 18–29 30–39 40–49 50–59 64–74
På svenska landsbygden 27 % 28 % 26 % 26 % 26 % 25 % 32 % 26 %