Anders Östlund nomineras till ny ordförande för Svensk Fjärrvärme

Under årsmötet den 23 november ska medlemmarna i Svensk Fjärrvärme välja ny ordförande för föreningen. Valberedningen har nominerat Anders Östlund, som nu är 2:e vice ordförande.

Anders Östlund är till vardags koncernchef och vd för Öresundskraft, sedan 2008. Han har arbetat länge i energibranschen, tidigare även på E.On Värme Sverige och Sydkraft Östvärme AB.

Anders Östlund, som suttit i Svensk Fjärrvärmes styrelse sedan 2003 tar över efter Thore Sahlin, som avgår efter åtta år som ordförande.

Valberedningen föreslår att Viveca Dalhammar, Trollhättan Energi (S) väljs om som 1:e vice ordförande. Som 2:e vice ordförande föreslås Hélène Biström, Norrenergi AB, Solna, som blir den enda nya ny ledamoten i styrelsen, enligt valberedningens förslag.

Övriga ledamöter föreslås alla för omval:

Gunilla Berglund, Umeå Energi AB (M)
Jörgen Espeling, Vattenfall AB
Anders Egelrud, AB Fortum Värme samägt med Stockholms stad
Ingemar Forzelius, Härnösand Energi & Miljö AB
Bengt Gustafsson, Falu Energi och Vatten AB
Gösta Gustavsson, Tekniska Verken i Linköping AB (C)
Karin Jarl-Månsson, E.ON Värme Sverige AB
Lena Lundberg, Strängnäs Energi AB, SEVAB

Svensk Fjärrvärmes årsmöteskonferens hålls den 22-23 november på Louis de Geer i Norrköping. Årsmötesförhandlingarna, med val av styrelse, ligger sist i programmet den 23 november efter lunch.