Anders Östlund ny ordförande för Svensk Fjärrvärme

Anders Östlund har valts till ny ordförande för branschföreningen Svensk Fjärrvärme. Anders Östlund är sedan 2008 vd och koncernchef för energibolaget Öresundskraft i Helsingborg.

Vid Svensk Fjärrvärmes årsmöte i Norrköping valde ett enhälligt årsmöte Anders Östlund till ordförande för föreningen. Anders Östlund är uppvuxen i Finspång och arbetade i den tidigare karriären han på Sydkraft Östvärme i just Norrköping, numera E.On Värme.

Anders Östlund har suttit i Svensk Fjärrvärmes styrelse sedan 2003. Han tar nu över efter Thore Sahlin, som avgår efter åtta år som ordförande. Årsmötet tackade av honom med rungande applåder.

Med lika stor entusiasm möttes Anders Östlund när han valdes till ny ordförande.

- Det känns fantastiskt bra och otroligt ärofullt att få jobba vidare med de här frågorna i en tid när branschen står inför viktig utveckling, säger Anders Östlund.

- Vi är en stark förening och kan spela en betydelsefull roll i att driva på utvecklingen, som den miljörörelse vi faktiskt är. Jag vill arbeta för att styrelsen blir ett bra stöd för VD och kansliet i deras arbete och kommer att verka för att medlemmarna ska känna att de kan påverka föreningen, avslutar Anders Östlund.

Viveca Dalhammar, Trollhättan Energi (S) valdes om som 1:e vice ordförande. Till 2:e vice ordförande utsågs den nyvalda styrelseledamoten Hélène Biström, Norrenergi AB, Solna.

Övriga ledamöter i Svensk Fjärrvärmes styrelse:
Gunilla Berglund, Umeå Energi AB (M)
Jörgen Espeling, Vattenfall AB,
Anders Egelrud, AB Fortum Värme samägt med Stockholms stad
Ingemar Forzelius, Härnösand Energi & Miljö AB
Bengt Gustafsson, Falu Energi och Vatten AB
Gösta Gustavsson, Tekniska Verken i Linköping AB (C)
Karin Jarl-Månsson, E.ON Värme Sverige AB
Lena Lundberg, Strängnäs Energi AB, SEVAB