Årets fjärrvärmepriser i alla landets kommuner

Kostnaden för uppvärmning är en stor del av alla familjers hushållsekonomi.
Närmare 4 miljoner människor får värme och varmvatten från fjärrvärme.
Nu är årets prisstatistik för fjärrvärme klar. Svensk Fjärrvärme presenterar listan över vad det kostar runt om i landet.

Energikostnaden är den största driftskostnaden för boende och bostadsföretag. Ofta står uppvärmningen för ungefär häften av den kostnaden. Därför har pris på uppvärmning stor betydelse. I 84 procent av flerbostadshusen i Sverige står fjärrvärme för uppvärmning och varmvatten. Bland småhusen har ca 12 procent fjärrvärme.

Medelpriset för småhus är 81,83 öre/kWh. Det är en ökning med 2 procent sedan föregående år – eller ca 27 kr/månad. Det kan jämföras med ökningen av KPI som också var 2 procent motsvarande period. En genomsnittlig villa har ett värmebehov på ungefär 20 000 kWh per år. Det ger en årskostnad strax över 16 400 kr för 2011.

För mindre flerbostadshus är medelpriset per kommun 77,05 öre/kWh. Vill man veta vad majoriteten av kunderna faktiskt betalar är så kallat volymviktat pris ett mer rättvisande mått, Det volymviktade medelpriset är 73,91 öre/kWh och i drygt 70 procent av näten betalar kunderna ett pris som ligger +/- 8 öre från det volymviktade medelpriset. Priset för mindre flerbostadshus har ökat 3 procent sedan föregående år, vilket motsvarar ca 20 kr/månad för en genomsnittlig lägenhet.

Energimarknadsinspektionen och Energimyndigheten har gjort en pris­jämförelse mellan olika uppvärmningsalternativ i rapporten ”Uppvärmning i Sverige 2011” . Där var fjärrvärme eller värmepump billigast för småhus i de flesta kommuner 2010. För flerbostadshus var fjärrvärme billigast i merparten av kommunerna 2010.

Fjärrvärmepriserna är olika i olika kommuner, det gäller både flerbostadshus och småhus. Det finns många faktorer som påverkar priserna, bland annat att företagen använder olika bränslen i sin fjärrvärmeproduktion. En annan faktor är graden av service som företagen erbjuder. Om fjärrvärmeföretaget äger kundcentralen ingår det totala ansvaret för investering och underhåll i priset, och kunden behöver inte själv ta ansvar för att uppvärmningen ska fungera.

På Svensk Fjärrvärmes webbplats: www.svenskfjarrvarme.se finns prisstatistik för alla kommuner, efter kl 09.00.

Ytterligare upplysningar:

Annika Johannesson, 0734-25 25 64