Återvunna annonser ger 100 000 kr till Sveriges Stadsmissioner

Med hjälp av annonsåtervinnaren Ad-cycler, framtagen av Svensk Fjärrvärme, har svenskarna återvunnit annonser på internet och på så sätt skänkt värme till någon som fryser. Varje gång användaren dragit bort en annons från en reklamfylld webbsida har den omvandlats till kilowattimmar som nu skänks som pengar till Sveriges Stadsmissioners verksamhet för hemlösa. Ad-cycler är en symbol för det som är styrkan med fjärrvärme – att vi värmer varandra med det som annars skulle gått till spillo.

På Klaragården, torsdag den 27/3, överlämnas 100 000 kr i värmepengar till Sveriges Stadsmissioner som har verksamhet för hemlösa på flera orter i Sverige: Stockholm, Göteborg, Kalmar, Västerås, Linköping, Uppsala och Skåne. Genomgående för Sveriges Stadsmissioners arbete är målet att stödja deltagarna på flera olika nivåer och på Klaragården, som drivs av Stockholms Stadsmission, jobbar man bland annat med:

• Att ge kvinnorna mod och möjlighet att på sikt själva förändra sina livssituationer.
  • Ombud som hjälper deltagaren i kontakten med myndigheter och instanser.
  • Värme, mat, dusch- och tvättmöjligheter.

Tid och plats:
Överlämningen av en check i form av en värmande, stickad filt, speciellt framtagen av Smart Textiles Textilhögskolan, vid Högskolan i Borås, görs på:

• Klaragården, Klara Västra kyrkogata 20, 13:30 den 27/3.

Osa:
Om ni har möjlighet att komma ber vi er skicka ett mejl till eva.rydegran@svenskfjarrvarme.se. För att skydda individuella deltagares integritet ute i verksamheterna så ber vi er att iaktta Stockholms Stadsmissions fotograferingspolicy, som innebär att endast miljöer och anställda (efter överenskommelse), får vara med på bild.Om det inte finns möjlighet att vara med på plats går det även bra att skicka ett mejl, så skickar vi material efter överlämningen.

Om Sveriges Stadsmissioner:
Sveriges Stadsmissioner är en riksförening som arbetar för människor i utsatthet och utanförskap i Sverige, och består av de individuella Stadsmissionerna i Göteborg, Kalmar, Linköping, Skåne, Stockholm, Uppsala och Västerås. Läs mer på sverigesstadsmissioner.se

Om Svensk Fjärrvärme:
Svensk Fjärrvärme är branschorganisationen för Sveriges fjärrvärmeföretag, cirka 145 företag som producerar och distribuerar fjärrvärme, kraftvärme och fjärrkyla. Till organisationen är också ett 60-tal andra företag knutna, bland annat leverantörer och konsulter som är verksamma i fjärrvärmebranschen. Branschen har antagit följande vision för fjärrvärmen 2030: Vi värmer varandra med återvunnen energi.

Ytterligare upplysningar:
Eva Rydegran, pressekreterare Svensk Fjärrvärme
Tel: 08-677 27 23 e-post: eva.rydegran@svenskfjarrvarme.se

För frågor som rör Sveriges Stadsmissioner:
Sara Herring, kommunikatör Sveriges Stadsmissioner
Tel: 08-684 230 69 e-post: sara.herring@sverigesstadsmissioner.se

Snabbfakta

100 000 kr har spelats ihop med annonsåtervinnaren Ad-cycler som tagits fram av Svensk Fjärrvärme. Dessa pengar skänks på torsdag 27/3, till Sveriges Stadsmissioner i form av en värmande