Digital återvinning av annonser ger 100 000 kronor till Sveriges Stadsmissioner

Under två månader har svenskarna genom spelet ”Ad-cycler”, framtaget av Svensk Fjärrvärme, kunnat återvinna annonser på internet och därigenom skänkt värme till någon som fryser. Varje gång användaren dragit bort en annons från en reklamfylld webbsida har den omvandlats till kilowattimmar som nu alltså skänks som pengar till Sveriges Stadsmissioners verksamhet för hemlösa.

-          Vi är väldigt stolta över att kunna stötta Stadsmissionens verksamheter, som når dem som kanske behöver värme allra mest. Att vi samtidigt kunnat berätta om styrkan med fjärrvärme – att vi värmer varandra med det som annars skulle gått till spillo – ser vi som en extra bonus, säger Annika Johannesson, kommunikationschef på Svensk Fjärrvärme.

På Klaragården torsdag den 27/3 överlämnades 100 000 kr till Sveriges Stadsmissioners verksamhet för hemlösa. Pengarna kan värma på flera sätt i de olika verksamheterna inom Sveriges Stadsmissioner. Som exempel kan 100 000 kr räcka till:

• 1 000 matkassar med det allra nödvändigaste.
  • 5 000 ordentliga luncher för personer som lever i akut hemlöshet.
  • 55 555 duschar à 5 minuter.
  • 660 nätters drivmedel för Stockholms Stadsmissioners Nattjoursbil.
  • Driften av Klaragården under drygt 5 dygn.

-          Gåvan från svenska folket genom Svensk Fjärrvärme är till mycket stor hjälp i vårt arbete med människor i utsatta situationer. Vi är väldigt tacksamma över att de har valt att ge just oss lite värme! Säger Sara Herring, kommunikatör på Sveriges Stadsmissioner.

Bilder från överlämningen av pengarna:

Överlämningen av en stickad värmande check, speciellt framtagen av Smart Textiles Textilhögskolan, vid Högskolan i Borås, genomfördes på Klaragården 27/3. Bildmaterial finns att tillgå på www.svenskfjarrvarme.se.

Om Ad-cycler:

Idén med fjärrvärme är att ta vara på det som annars skulle gå till spillo - och omvandla det till värme. Genom Ad-cycler fungerar nu samma tanke på internet. Fast där är det annonser, istället för exempelvis träflis eller hushållssopor, som är bränslet. Annonsens kilobyte omvandlas till symboliska kWh. På www.vivärmervarandra.se kan man läsa mer och se en film om hur det fungerar. Även om insamlingen nu avslutas kommer alla som vill kunna fortsätta att spela Ad-cycler, och tävla med andra om att återvinna flest annnonser.

Om Sveriges Stadsmissioner:

Sveriges Stadsmissioner är en riksförening som arbetar för människor i utsatthet och utanförskap i Sverige, och består av de individuella Stadsmissionerna i Göteborg, Kalmar, Linköping, Skåne, Stockholm, Uppsala och Västerås. Läs mer på www.sverigesstadsmissioner.se.

Om Svensk Fjärrvärme:

Svensk Fjärrvärme är branschorganisationen för Sveriges fjärrvärmeföretag, cirka 145 företag som producerar och distribuerar fjärrvärme, kraftvärme och fjärrkyla. Till organisationen är också ett 60-tal andra företag knutna, bland annat leverantörer och konsulter som är verksamma i fjärrvärmebranschen.

Kontakt:

Svensk Fjärrvärme:
Eva Rydegran, pressekreterare: 0734-04 45 11 eva.rydegran@svenskfjarrvarme.se

Sveriges Stadsmissioner:
Sara Herring, kommunikatör: 070-090 39 37, sara.herring@sverigesstadsmissioner.se