Fjärrvärmebranschen skänker pengar till Filippinerna – uppmanar andra att också hjälpa

På Svensk Fjärrvärmes årsmöte nyligen startade Tekniska verkens vd, Anders Jonsson, ett upprop där han uppmanade branschkollegerna att lämna bidrag till det katastrofdrabbade Filippinerna. Flera fjärrvärmeföretag har hörsammat hans uppmaning och har tillsammans skänkt över en halv miljon kronor till förmån för de drabbade.

I början av november drog tyfonen Hayian in över Filippinerna och orsakade enorma skador. 13 miljoner människor är drabbade, tre miljoner människor har tvingats lämna sina hem och tusentals människor har mist livet. Behovet av hjälp är fortfarande enormt.

- Fjärrvärmeföretagen har skänkt över en halv miljon kronor till olika bistånds­organisationer som stöd för återuppbyggnaden i Filippinerna. Nu vill vi utmana andra branscher att följa efter och skänka pengar de med, säger Ulrika Jardfelt, vd för Svensk Fjärrvärme.

Bidragen går till Unicef, Läkare utan gränser, Rädda Barnen, UNHCR, Röda Korset samt ett lokalt initiativ med stöd till en barnby.

Citat

Fjärrvärmeföretagen har skänkt över en halv miljon kronor till olika bistånds-organisationer som stöd för återuppbyggnaden i Filippinerna. Nu vill vi utmana andra branscher att följa efter.
Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme