Fjärrvärmekunderna och klimatet vinnare

Fjärrvärmekunderna och klimatet vinnare I Rapport 22 november lyftes fjärrvärmens prisökningar fram, utan jämförelse med alternativa uppvärmningsformer. Enligt Energimarknadsinspektionen har fjärrvärmen ökat mindre än alternativa uppvärmningsformer de senaste tre åren. Samtidigt har branschen gjort stora investeringar för att fortsätta omställningen till ännu grönare uppvärmning. Vinnare är både kunderna och klimatet.
Fjärrvärmepriserna har stigit mer än konsumentprisindex under 2000-talet, i genomsnitt 3-4 procent per år (totalt cirka 38 procent). Trots det har kunderna vunnit på att välja fjärrvärme. För en villakund med oljeuppvärmning steg kostnaden 64 procent under samma period, för eluppvärmning nära nog fördubblades kostnaden. År 2009 var kostnaden för olja cirka en krona per kWh, total elkostnad ca 133 öre/kWh och fjärrvärme kostade 78 öre per kWh.
Fjärrvärmebranschen gör, och har gjort, stora investeringar för att ställa om från fossila bränslen till i huvudsak förnybar och återvunnen energi. Dessutom har bränslepriserna ökat rejält – exempelvis har priset på biobränsle mer än fördubblats.
- Fjärrvärmen är Sveriges tysta miljörörelse. Kunderna kan vara stolta över att ha bi- dragit till att Sverige nått miljömålen när de valt fjärrvärme. Men omställningen är inte gratis. Investeringskostanden påverkar priset, liksom bränslenas prisutveckling och politiska beslut, som koldioxidskatt, säger Lena Sommestad, VD Svensk Fjärrvärme.
Rapport lyfter också kundens ställning i relation till leverantören eftersom det bara finns ett fjärrvärmeföretag på orten. Många fjärrvärmeföretag vittnar dock om mycket aktiv konkurrens från alternativa uppvärmningsformer, exempelvis värmepumpar.
- En del kunder känner sig låsta när de väl har valt fjärrvärme, men det gäller nog alla uppvärmningsformer eftersom kunden gör en stor investering. Har man väl bestämt sig, drar man sig nog för att byta, oavsett uppvärmningsform. För kunderna finns nu ett starkare konsumentskydd i fjärrvärmelagen som jag tycker de ska utnyttja om de är missnöjda, fortsätter Lena Sommestad. Ytterligare upplysningar: Annika Johannesson, kommunikationschef, tel: 0734-25 25 64

Fakta Sedan 1 juli 2008 har fjärrvärmeföretaget enligt Fjärrvärmelagen skyldighet att informera kunden i god tid före en prishöjning och att motivera varför priset höjs. Kunden har också lagstadgad rätt att begära förhandling, och att ta ärendet vidare till Fjärrvärmenämnden för medling om man inte kommer överens. Rapport har listat fjärrvärmeföretagens resultat utifrån uppgifter från UC, vilka också kan omfatta andra delar av bolagens verksamhet. Resultat för enbart fjärrvärmeverksamheten finns hos Energimyndigheten: http://www.ei.se/For- Energiforetag/Fjarrvarme/Inrapporterade-data/

Svensk Fjärrvärme är branschorganisationen för fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme, med ca 150 medlemsföretag på mer än 250 orter. De svarar tillsammans för nära hälften av all uppvärmning av bostäder och lokaler i Sverige. Fjärrvärme och fjärrkyla erbjuder effektiva och miljöförbättrande energilösningar som ger kunden enkel, trygg och bekväm värme och kyla.