Fjärrvärmepriserna 2012: Olika priser kräver ökad öppenhet kring lokala förutsättningar

År 2012 ökade fjärrvärmepriserna i genomsnitt ca 3,5 procent. Samtidigt har övriga energiråvaror haft en betydligt högre prisutvecklingen ända sedan 1999, vilket pekar på en fortsatt kostnadseffektiviseringen i branschen. Det visar ny statistik från branschorganisationen Svensk Fjärrvärme.

Kostnaden för uppvärmning är en stor del av alla familjers hushållsekonomi. Närmare 4 miljoner människor får värme och varmvatten från fjärrvärme. I de flesta flerbostadshusen i Sverige, men också i många småhus, står fjärrvärme för uppvärmning och varmvatten. Eftersom uppvärmningen är en stor del av kostnaderna för boendet har fjärrvärmeprisernas utveckling stor betydelse.

Under 2012 är medelpriset per kommun 84,96 öre/kWh för fjärrvärme till småhus, cirka 1 400 kr/månad, för en normalstor villa utslaget över året. Medelpriset per kommun är 79,68 öre/kWh för mindre flerbostadshus eller cirka 850 kr/ månad för en genomsnittlig lägenhet. Liksom tidigare år varierar priserna mellan kommunerna.

- Att priset varierar mellan olika kommuner beror på att fjärrvärmeföretagen har så olika förutsättningar. Till exempel använder de lokala företagen olika bränslen, och bränslepriserna växlar, men förutsättningarna kan också vara olika beroende på hur fastighetsbeståndet ser ut på orten, säger Ulrika Jardfelt, VD, Svensk Fjärrvärme.

- Branschen redovisar öppet prisförändringarna. Ambitionerna att förklara de lokala förutsättningarna och grunden för prissättningen bättre för sina kunder har höjts de senaste åren. Målet är att göra prisutvecklingen blir mer förutsägbar, så att kunderna kan vara trygga med sin investering.

Jämfört med föregående år har genomsnittspriset stigit med 3,4 procent för småhus och 3,6 procent för mindre flerbostadshus. Konsumentprisindex ökade knappt 1 procent. Även om priserna på fjärrvärme fortsatt att öka, har index för energiråvaror för direkt konsumtion ända sedan 1999 haft en betydligt högre ökningstakt.

Förra året analyserade Energimarknadsinspektionen situationen på fjärrvärme­marknaden (EI R 2011:8) och konstaterade då att fjärrvärmepriserna hade ökat men att det speglade ökade kostnader för företagen, framför allt ökade bränslepriser.

- Prisutvecklingen visar att fjärrvärmebranschen har fortsatt att kostnadseffektivisera för att kunna begränsa prishöjningarna, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.

Aktuell statistik över fjärrvärmepriser: www.svenskfjarrvarme.se finns den nya statistiken över fjärrvärmepriser i hela landet.

Annika Johannesson, 08-6772707, annika.johannesson@svenskfjarrvarme.se