Fjärrvärmepriserna ska vara olika

Igår presenterades den årliga så kallade Nils Holgerssonundersökningen. Den lyfter fram prisutvecklingen på fjärrvärme men gör också jämförelser mellan priser i olika kommuner. Svensk Fjärrvärmes vd Ulrika Jardfelt anser att den jämförelsen saknar betydelse eftersom fjärrvärmen finns på en lokal marknad, med olika förutsättningar.

- Fjärrvärmen är lokal och bygger på lokala förutsättningar. Därför blir också priserna olika. En tät bebyggelse och tillgång till billiga bränslen är faktorer som skapar förutsättningar för låga priser, men den lokala värmemarknaden är också viktig för vilket pris man kan sätta, säger Ulrika Jardfelt, vd, Svensk Fjärrvärme.

I den fördjupade analys av prissättningen, Prisvärd fjärrvärme?, som Svensk Fjärrvärme tog fram för ett par år sedan, är det tydligt att små värmeverk eldade med biobränsle ofta ligger ganska högt i pris, jämfört med andra fjärrvärmenät. Faktorer som ofta ger lägre priser är om värmen görs i ett kraftvärmeverk, där man gör el samtidigt, eller om värmen görs med avfallseldning.

- Jag tycker inte fjärrvärmekunderna ska jämföra sitt pris med grannkommunen, för varje kommun har sina förutsättningar. Däremot tycker jag att man ska jämföra fjärrvärmen med andra alternativ som finns för uppvärmning.

- Fjärrvärmen är den billigaste uppvärmningsformen i de allra flesta kommuner. Om man dessutom räknar in den bekvämlighet och driftssäkerhet som fjärrvärmen erbjuder, tror jag att de flesta tycker att fjärrvärmen är prisvärd, avslutar Ulrika Jardfelt.

Den som vill fördjupa sig i fjärrvärmens pris och förutsättningar kan läsa analysrapporten Prisvärd fjärrvärme? som kan laddas ner på Svensk Fjärrvärmes webbplats: www.svenskfjarrvarme.se. Där finns också statistik över priser och bränslen för alla nät.