Fjärrvärmetidningen ökar mångfalden

Fjärrvärmetidningen ökar mångfalden Idag, 28 januari, samlas journalister, fotografer och formgivare som arbetar med Fjärrvärmetidningen, till en workshop om mångfald. Den ingår i ett medvetet arbete för att öka mångfalden i tidningen, som är branschtidning för fjärrvärme och fjärrkyla. Arbetet har lett till att andelen kvinnor som uttalar sig i tidningen har ökat det senaste året. - Fjärrvärmetidningen har, som en av få tidningar, tagit greppet och arbetar sedan ett drygt år aktivt och medvetet med att öka mångfalden i tidningen. Det är roligt att se hur tidningen har utvecklats bara under detta första år, säger Ulrika Jardfelt VD för Svensk Fjärrvärme.
Fjärrvärmetidningen startade sitt mångfaldsarbete 2009. Då gjordes mätningar av det årets utgivna nummer, vad gäller balans mellan andel kvinnor/män, personer med svensk/utländsk bakgrund och personer i chefsställning/medarbetare. Med mätningen som grund fick journalister, redaktionsråd och Svensk Fjärrvärmes kansli utbildning för att öka kunskaperna och medvetenheten om hur man kan arbeta aktivt med mångfald. Ett år senare följdes utbildningen upp genom en ny mätning, nu av fem nummer 2010.
Mätningen visar att: ? Andelen intervjuade kvinnor ökade från 27 procent 2009 till 37 procent 2010.
? Kvinnor tog mer plats i de högsta positionerna, som VD, chef eller expert.
? Det är fortfarande mest chefer och VD:ar, experter och forskare som medverkar i tidningen, även om andelen sjunkit något, från 83 till 81 procent.
? Konsumenter eller brukare syns sällan i tidningen.
? Medverkande som kan antas ha annan bakgrund än helsvensk är fortfarande sällsynta i tidningen 2010.
- Jag är jätteglad över att vårt medvetna och envetna arbete gett resultat. Men mätningen visar att det finns mer att göra, både för att spegla vårt mångkulturella samhälle bättre och för att få med fler personer som inte är chefer eller experter av olika slag. Om ett år hoppas jag att dagens workshop ska ha bidragit till det resultatet, säger Fjärrvärmetidningens chefredaktör, Ann-Sofie Borglund.
Med vid dagens workshop är också Catarina Jäderberg, forskningskommunikatör, som är Svensk Fjärrvärmes representant i mångfaldsarbetet.
Ytterligare upplysningar: Ann-Sofie Borglund, chefredaktör Fjärrvärmetidningen, 0707-90 62 15 Catarina Jäderberg, forskningskommunikatör Svensk Fjärrvärme, 0734-25 25 59 Presskontakt: Annika Johannesson, kommunikationschef Svensk Fjärrvärme