Flera initiativ till öppna fjärrvärmenät och ökat kundinflytande runtom i Sverige

Idag presenterar elva energibolag att de kommer att öppna fjärrvärmenäten, öka kundernas makt och samtidigt stärka fjärrvärmens konkurrenskraft. Svensk Fjärrvärme välkomnar initiativet, som är ett av flera för att tillgodose kundernas önskan om större inflytande.

- Den största förklaringen till fjärrvärmens framgångsaga är branschens förmåga att anpassa sig till nya förutsättningar. Länge har det handlat om att byta ut fossil uppvärmning till förnybar och återvunnen värme, den här gången är det till nya förutsättningar på värmemarknaden, säger Ulrika Jardfelt vd för bransch­organisationen Svensk Fjärrvärme.

Idag presenterar elva energibolag att de kommer att öppna sina nät, öka kundinflytandet och modernisera sina fjärrvärmenät. Det innebär i korthet att:

• Leverantörer av restvärme ska ha fritt tillträde till näten på affärsmässiga villkor.
    Företagen ska arbeta för att genomföra den modell för prisändringsprövning – Godkänd Nivå - som har tagits fram av Svensk Fjärrvärme tillsammans med kundorganisationerna.
  • Kund- och partnerorganisationer i respektive region inbjuds till rundabordssamtal om hur framtidens fjärrvärmenät ska utformas så att kunden får ökat inflytande, till exempel att välja hur fjärrvärmen framställs.

- Det är härligt att sa att dessa stora fjärrvärmeföretag gör konkreta steg för att anpassa verksamheten till nya krav på marknaden. Den senaste tiden har vi sett flera initiativ för öppnare nät och för att möta kundernas förväntan om ökad valfrihet, vilket är glädjande. Jag är stolt över att företräda denna bransch som ständigt har beredskap att förändra, avslutar Ulrika Jardfelt.

Fakta
Fjärrvärme är en teknik för att värma hus och varmvatten med hett vatten. Det heta vattnet cirkulerar i nät under alla tätorter och fjärrvärme står idag för 54 procent av Sveriges uppvärmning. Fjärrvärmen produceras lokalt, utifrån lokala förutsättningar. Med fjärrvärme kan resurser som blir över, till exempel rester från skogen, avfall och industrins restvärme komma till nytta. Det har gjort fjärrvärme till en resurseffektiv och klimatsmart lösning, som ses som ett föredöme i Europa.

Annika Johannesson, 08-6772707, annika.johannesson@svenskfjarrvarme.se