Fortum Värmes initiativ sparar resurser

Fortum Värme presenterar idag ett pilotprojekt för att utveckla fjärrvärmen i Stockholm, Sveriges största värmemarknad. Företaget bjuder in ett antal kunder för att pröva tekniska och ekonomiska lösningar som leder till mer kostnadseffektiv fjärrvärme. Målet är att fler aktörer ska kunna sälja in sin överskottsvärme till fjärrvärmenätet.

- Fjärrvärmenäten ger en fantastisk möjlighet att ta vara på resurser som annars går till spillo. Ett sätt är att ta vara på restvärme i samhället. Restvärme från industrier används redan men om fler kunder kan bidra med sitt värmeöverskott sparar det ytterligare energiresurser. Fortums initiativ att utveckla ett system i samarbete med sina kunder är mycket positivt, säger Ulrika Jardfelt, vd för branschorganisationen Svensk Fjärrvärme.

Fjärrvärme är en teknik för att värma hus med hett vatten. Den stora utbyggnaden i Sverige gör att det finns rör under marken i de flesta av de största tätorterna.
I Sveriges fjärrvärmenät används mycket restvärme från industrier, idag står den för omkring 6 procent av den totala fjärrvärmen. Förutsättningarna för att ta emot ökade leveranser från industrin varierar eftersom inte alla nät har en industri i sin närhet. Om fjärrvärmen också kan ta tillvara all den värme som går till spillo i fastigheter innebär det ytterligare ett stort steg mot hållbar uppvärmning av städerna.

- Medan diskussioner pågår om att införa nya regleringar av fjärrvärmebranschen, tar Fortum initiativ till att utveckla fjärrvärmen tillsammans med kunderna. Det stärker min övertygelse om att marknadens parter tillsammans kan hitta vägar att utveckla fjärrvärmen, utan krångliga regelverk, avslutar Ulrika Jardfelt.

Fakta
Fortum Värme startar ett pilotprojekt för att pröva en modell för att ta in kunders överskottsvärme i fjärrvärmenätet. Modellen ut går på att alla som i ett givet läge kan producera värme billigare än Fortum kan sälja sin värme till nätet. Målet är att alla kunder med överskottsvärme ska kunna leverera in sitt överskott från 2013, enligt Fortums pressmeddelande.

Annika Johannesson, 08-6772707, annika.johannesson@svenskfjarrvarme.se