Hammarö Energi utesluts ur Reko fjärrvärme

Kvalitetsnämnden för Reko fjärrvärme har beslutat att utesluta Hammarö Energi AB ur Reko. Beslutet grundar sig på den granskning nämnden på eget initiativ genomfört tidigare i år.

Kvalitetsnämnden beslutar att Hammarö Energi ska uteslutas ur Rekosystemet eftersom bolaget brustit i information kring sina tvister och inte har löst dem på det sätt som Kvalitetsnämnden förutsatt och som systemet kräver. Mot den bakgrunden har nämnden bedömt att Hammarö Energi agerat på ett sätt som strider mot ändamålet med Reko fjärrvärme i den omfattning som krävs för uteslutning. Kvalitetsnämnden har visserligen noterat att Hammarö Energis förutsättningar att leva upp till Reko fjärrvärmes krav har försvårats av vissa kunders ovilja att bidra till att hitta lösningar. Nämnden konstaterar dock att Reko fjärrvärme inte ger dispens från kraven av dessa skäl.

- Jag beklagar givetvis att Hammarö Energi uteslutits ur Reko fjärrvärme. Samtidigt ser jag det som en garanti för att systemet faktiskt fungerar. Nu när de fått en ny ledning på plats finns också nya förutsättningar att reda ut gamla tvister och återskapa förtroendet. Och då välkomnar vi dem gärna att komma in med en ansökan om att gå med i Reko igen, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.

På Hammarö Energi har man påbörjat sitt arbete med att förbättra kundrelationerna och väljer att blicka framåt.

- Det är självklart allvarligt att mista kvalitetsmärkningen. Jag ser detta som ett resultat av att vi tidigare saknat tydligt kundfokus, samtidigt som jag ser att vi är på god väg att systematiskt utveckla Hammarö Energi AB i en positiv riktning. Inte minst nu när vi har anställt en ny VD som bland annat har som uppdrag att utveckla våra kundrelationer, säger Claus Vigsø, styrelseordförande i Hammarö Energi.

Fakta om Reko

Reko fjärrvärme är ett system för kvalitetsmärkning av fjärrvärmeleverantörerna. Det tar sin utgångspunkt i att kunden är den svagare och leverantören den starkare parten på värmemarknaden. Reko fjärrvärme ska bidra till att stärka kundernas ställning och därigenom till att gynna utvecklingen av långsiktigt hållbara relationer mellan fjärrvärmekunder och fjärrvärmeleverantörer på värmemarknaden.

Kvalitetsnämnden för Reko fjärrvärme är en instans inom Reko fjärrvärme som behandlar anmälningar från kunder och ansökningar från fjärrvärmeleverantörer. Kunder som har en rekomärkt leverantör kan vända sig till nämnden om de upplever att leverantören inte följer reglerna. Nämnden prövar och avgör ärendet. Nämnden består av tre ledamöter: en oberoende ordförande och två ledamöter, en från fjärrvärmebranschen och en från fastighetsbranschen.