Lilla filmen om fjärrvärme

Fjärrvärme är något som ofta bara finns i våra hem utan att vi reflekterar över det. Den fungerar nästan alltid utan trassel eller avbrott. Elementen är varma och varmvattnet tar aldrig slut. Därför är det många som inte vet var eller hur den blir till. Många vet inte ens att de har det.

Mätningar gjorda med allmänheten i början av året visar att mindre än hälften (48 %) av Sveriges befolkning spontant nämner fjärrvärme som en av de uppvärmningsformer de känner till. Bland yngre, 18-29 år är det färre, endast 38 % (källa: United Minds). Och då står fjärrvärme ändå för mer än hälften av Sveriges totala uppvärmning. I flerbostadshus är det över 90 procent som har fjärrvärme.

Det finns alltså många kunskapsluckor att fylla och den lilla filmen om fjärrvärme kan göra just det. Det kan användas av fjärrvärmeföretagen i mötet med kunder och beslutsfattare, vid studiebesök eller i skolan när eleverna lär sig om energi.

Vet du vad fjärrvärme är och var den kommer ifrån? Om inte, ska du se filmen.

Här kan du titta på filmen.

På www.varmevarden.se kan du se exempel på hur ett av våra medlemsföretag använder filmen på sin webb.