Med Boverkets nya förslag slipper man bygga energisnålt

Boverket har lämnat förslag till nya energikrav i byggreglerna. Förslaget är tänkt att minska energin till uppvärmning, men den som producerar sin egen energi slipper bygga energisnålt. Om förslaget går igenom kommer byggreglerna främst att styra valet av uppvärmning i husen. Andra styrmedel inom energiområdet sätts ur spel, samtidigt som energikraven inte leder till mer energieffektiva byggnader. Det nya förslaget förstärker diskrimineringen av energieffektiva gemensamma uppvärmningsalternativ som fjärrvärme, på värmemarknaden.

Boverket har sedan januari 2014 haft ett regeringsuppdrag att föreslå en definition av nära-nollenergibyggnader och att lämna förslag till nivåer på skärpta energihushållningskrav i byggnader. En bakgrund är EU-direktivet om byggnaders energiprestanda, som ställer krav på att medlemsländerna inför skärpta energikrav i sina byggregler. I uppdraget till Boverket ingick också att energikraven i byggreglerna ska vara teknikneutrala och att se över systemgränsen för vilken energi som ska räknas in i energikraven.

Boverket har nu kommit med ett förslag till ändrade energikrav i byggreglerna. De nya reglerna föreslås träda i kraft för alla nya byggnader 2021 och för offentliga byggnader 2018.

I sin rapport föreslår Boverket att dagens systemgräns med utgångspunkt i "köpt energi" behålls. Vidare föreslås att användningen av så kallad "fritt flödande förnybar energi" som tas tillvara i, eller i direkt närhet till en byggnad inte ska räknas in i energiprestandakravet. Boverket föreslår också en betydande skärpning av energikraven till 55 kWh per kvadratmeter för flerbostadshus i den klimatzon som omfattar huvudsakligen Svealand - en skärpning på ca 30 procent jämfört med de krav som trädde i kraft den 1 mars i år.

- Energikraven i byggreglerna ska ge välbyggda hus som använder lite energi under hela byggnadens livslängd. Boverket har i sitt förslag infört ett kryphål som innebär att man slipper bygga energisnålt om man producerar egen förnybara energi nära huset. Det står i strid med både Sveriges och EU:s energieffektiviseringspolitik. Även förnybar energi ska användas sparsamt och om man producerar mer än vad man själv behöver hjälper vi gärna till och distribuerar den till grannhuset via fjärrvärmenätet, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.
- Det finns redan många system som subventionerar ny förnybar och småskalig produktion, byggreglerna är inte rätt verktyg för att åstadkomma detta, konstaterar Ulrika Jardfelt.

Svensk Fjärrvärmes syn på förslaget

Svensk Fjärrvärme ser positivt på att Boverket föreslår en viktningsfaktor på 2,5 för eluppvärmning i förhållande till annan uppvärmning och att det har tagits fram en metod för att fastställa faktorn. Det är en klar förbättring jämfört med dagens regler eftersom den tar bättre hänsyn till den totala energieffektiviteten i energisystemet.

Däremot är Svensk Fjärrvärme kritisk till att Boverket håller fast vid dagens systemgräns med "köpt energi" och inte i stället väljer att utgå från hur mycket energi en byggnad faktiskt använder. Detta är en fråga som har diskuterats mycket under utredningen och många har föreslagit att energikraven istället ska ställas på hur mycket en byggnad använder, inte hur mycket energi som köps till den.

Ett nytt förslag från Boverket är att " fritt flödande energi" som tas tillvara i anslutning till en byggnad inte skulle räknas in i energikraven. Svensk Fjärrvärme är mycket kritisk till förslaget, som innebär en stark styrning av valet av uppvärmningsform via energikraven i byggreglerna och sätter andra styrmedel ur spel. Det innebär ett avsteg från inriktningen att energikraven ska bidra till energisnåla byggnader och förstärker diskrimineringen  av energieffektiva gemensamma uppvärmningsalternativ, som fjärrvärme, på värmemarknaden.

- Jag är mycket förvånad över att de skärpta krav om byggnadens klimatskal som diskuterats i utredningsarbetet inte finns med i rapporten. Det innebär att Boverket missar chansen att utforma energikrav som leder till energieffektiva byggnader på riktigt, konstaterar Erik Thornström, områdesansvarig för skatter och styrmedel och Svensk Fjärrvärmes representant i Boverkets referensgrupp.

Även Energimyndigheten kritisk

Energimyndigheten ställer sig trots regeringens utredningsdirektiv inte heller bakom något av de viktiga huvudförslagen från Boverket om val av systemgräns, tillgodoräknande av så kallad fri energi eller viktningsfaktor eftersom man anser att utredningsunderlaget och konsekvensanalyserna är otillräckliga . Energimyndigheten bedömer också att en alternativ systemgräns är möjlig utifrån en annan tolkning av EU-direktivet. Eftersom myndigheterna inte lyckats komma överens, råder även fortsatt en situation där det blir oklart vad som ska gälla framöver, trots regeringens tydliga direktiv om samsyn.