Nu omfattas 400 000 hushåll av årets Prisdialog

Nio fjärrvärmeföretag är nu medlemmar i Prisdialogen. Det beslutade Prisdialogens styrelse igår. Tillsammans omfattar dialogen mellan kunder och fjärrvärmeföretag nu nära 400 000 hushåll.

Prisdialogen - mellan kunder och fjärrvärmeföretag, är en modell som både innefattar lokal dialog och central prövning av prisändringar på fjärrvärme. De fjärrvärmeföretag som genomfört en lokal prisdialog med sina kunder har ansökt om medlemskap för 2014.

Vid Prisdialogens senaste styrelsemöte gick styrelsen igenom ansökningarna från ett flertal fjärrvärmeföretag, vilket resulterade i att nio fjärrvärmeföretag nu är medlemmar i Prisdialogen för 2014.

- Syftet med Prisdialogen  är att stärka kundens ställning vilket vi har åstadkommit nu för 400 000 hushåll. Det är glädjande att konstatera att fjärrvärmeföretagen genomfört processen tillsammans med bostadsföretagen på ett bra sätt, säger Prisdialogens ordförande Kurt Eliasson, vd för SABO.

Prisdialogen sker mellan leverantör och kunder under ett antal samrådsmöten och ska leda fram till en lokal prisändringsmodell. Den ska innehålla prisändring för kommande år och en prognos för de följande två åren. I den lokala prisändringsmodellen ska också företagets prispolicy framgå och vilka faktorer som ligger till grund för prisändringar. Till ansökan ska även dokumentation från samrådsmötena bifogas, där kundernas synpunkter framgår.

Det nya medlemskapet för 2014 gäller totalt 26 fjärrvärmenät. Följande företag är medlemmar: Jämtkraft, Falu Energi & Vatten, Växjö Energi, Öresundskraft, Jönköping Energi, Sundsvall Energi, Tekniska Verken i Linköping, Trollhättan Energi och Vattenfall Uppsala.

Fakta om Prisdialogen

Prisdialogen är en modell för lokal dialog om fjärrvärmepriser, framtagen i ett samarbete mellan kundorganisationerna SABO och Riksbyggen och branschorganisationen Svensk Fjärrvärme. Prisdialogen innefattar både lokal dialog och central prövning av prisändringar på fjärrvärme.

Presskontakt

Saara Hollmén, kanslichef, Prisdialogens kansli: tel. 073-7857578, e-post: kansliet@prisdialogen.se

Prisdialogens webbplats:

www.prisdialogen.se