Ny årsstatistik: Fjärrvärmens klimatpåverkan minskar ytterligare

Fjärrvärmens klimatpåverkan minskar ytterligare Idag presenterar Svensk Fjärrvärme ny branschstatistik över bränslen i fjärrvärme- och kraftvärmeproduktionen 2008. Statistiken visar att fjärrvärmens stora fördelar ur klimatsynpunkt stärks. Andelen biobränslen i värmeproduktionen ökade och andelen fossila bränslen minskade 2008. Branschens koldioxidutsläpp minskade 10 procent från året innan.
- Fjärrvärmen är Sveriges tysta klimatrörelse. Enligt Naturvårdsverket är branschens omställning den största förklaringen till att Sverige lyckats nå klimatmålen. Det är väldigt glädjande att utvecklingen mot mer klimatsmart uppvärmning fortsätter, säger Lena Sommestad, VD Svensk Fjärrvärme.
Fjärrvärmebranschen har haft en stadig minskning av fossila bränslen i produktionen sedan 1980-talet. Bränslestatistiken för 2008 visar att denna utveckling fortsätter. Av total tillförd energi till värmeproduktionen var fossila bränslen 9 procent, jämfört med 11,5 procent året innan..
Andelen biobränslen ökade samtidigt med 5 procentenheter och står nu för nära hälften av allt bränsle, 48 procent. Elanvändningen minskade i värmeproduktionen, medan avfall som bränsle och överskottsvärme från industrin ökade obetydligt. Utsläppen av koldioxid fortsätter att minska i värmeproduktionen. År 2008 var branschens utsläpp 73 gr CO2/lev kWh – en minskning med en tiondel sedan 2007. - Sverige är det goda exemplet. Vi har väl utbyggd fjärrvärme producerad med förnybar och återvunnen energi. Detta uppmärksammas också under FN:s klimatmöte idag, med både konferenser och studiebesök, säger Lena Sommestad.
Fakta Svensk Fjärrvärmes medlemmar levererade 47,8 TWh värme 2008. Branschen står för cirka hälften av uppvärmningen i Sverige, främst i tätorter och städer.
Som biobränslen räknas oförädlade och förädlade trädbränslen, tallbeckolja, bioolja, deponi- och rötgas samt RT-flis. Fossila bränslen är i huvudsak kol, olja och naturgas.
Svenska kraftvärmeverk producerade 7,4 TWh el tillsammans med fjärrvärme 2008.
Idag, 9 december, talar professor Sven Werner om fjärrvärmens möjligheter, vid Road to Copenhagens slutkonferens i Malmö. Han har visat att hela Europa kan värmas med överskottenergi som idag slösas bort i kondenskraftverk och industrier, om värmen istället kunde tas tillvara som fjärrvärme.
Diagram över bränslen finns att ladda ner på www.svenskfjarrvarme.se. Ytterligare upplysningar: Annika Johannesson, 0734-25 25 64.

Svensk Fjärrvärme är branschorganisationen för fjärrvärme, fjärrkyla och kraftvärme, med ca 150 medlemsföretag på mer än 250 orter. De svarar tillsammans för nära hälften av all uppvärmning av bostäder och lokaler i Sverige. Fjärrvärme och fjärrkyla erbjuder effektiva och miljöförbättrande energilösningar som ger kunden enkel, trygg och bekväm värme och kyla.