Ny metod för statistik om fjärrvärmepriser

Svensk Fjärrvärme sammanställer och kvalitetssäkrar den årliga statistiken för fjärrvärmebranschen. Statistiken används bland annat av Nils Holgersson­gruppen, för att beskriva vad en kilowattimme fjärrvärme kostar i genomsnitt per år och kommun för en specifik hustyp, Nils Holgerssonhuset. Det flyttas runt landet för att beskriva kostnad för olika nyttigheter i olika kommuner.

Årets prisstatistik, som presenteras inom kort, bygger på en ny beräkningsmodell. Svensk Fjärrvärme och Nils Holgerssongruppen har genomfört parallella utredningar kring fjärrvärmens prissättning. Baserat på resultat från dem har Nils Holgersson­gruppen reviderat sin beräkningsmetod för fjärrvärmepriser. Den nya metoden har även inneburit att Svensk Fjärrvärme har reviderat beräkningsmetoden för branschstatistiken. En viktig förändring är att den nya metoden innehåller en definition av Nils Holgersson-husets effektbehov.

Många fjärrvärmeföretag har förändrat sina prismodeller de senaste åren i riktning mot att styra kunderna mot lägre effektuttag, effektivare kundcentraler och att differentiera priserna utifrån produktionskostnader och miljöbelastning, som varierar över året.

- Vi kan se att fjärrvärmeföretagen går mot mer dynamiska prismodeller och att tidigare beräkningsmodell inte gav hela bilden, säger Sonya Trad områdesansvarig för statistik och marknad på Svensk Fjärrvärme.

Avsikten med förändring av metoden är att öka jämförbarheten mellan olika fjärrvärmeföretag och att bättre spegla kundernas värmekostnad. Det är en metod för att jämföra genomsnittspris för en typkund och speglar alltså inte den enskilda kundens kostnad.

Det är positivt att kunderna får en mer tydlig kostnadsbild och Svensk Fjärrvärme stöder därför Nils Holgerssongruppen i arbetet med att skapa en metod som är mer jämförbar. Alla initiativ som förenklar kundernas möjlighet att jämföra är bra. Det är viktigt att det blir så korrekta jämförelser som möjligt, så Svensk Fjärrvärme avser att fortsätta arbetet med att utveckla beräkningsmetoden för att ytterligare öka jämförbarheten i prisstatistiken.

- Varje företag har unika förutsättningar för sin prissättning beroende på produktionsförhållanden , anslutningskostnader, bränslen , hur tätbefolkad en ort är och en hel del andra faktorer. Man bör ta hänsyn till dessa faktorer när man använder prisstatistiken i jämförande syfte, konstaterar Sonya Trad.

Den nya metoden innebär ett tidsseriebrott. Därför är det inte relevant att jämföra resultatet med det som tidigare publicerats. Fjärrvärmepriser för 2015 och 2014, beräknade enligt den nya metoden kommer att publiceras inom kort på Svensk Fjärrvärmes webbplats och av Nils Holgerssongruppen.

Ytterligare upplysningar: Annika Johannesson, kommunikationschef, 0734--25 25 64.

Annika Johannesson, kommunikationschef: 08-6772707 eller 0734 25 25 64,  annika.johannesson@svenskfjarrvarme.se

Citat

Varje företag har unika förutsättningar för sin prissättning beroende på produktionsförhållanden , anslutningskostnader, bränslen , hur tätbefolkad en ort är och en hel del andra faktorer. Man bör ta hänsyn till dessa faktorer när man använder prisstatistiken i jämförande syfte.
Sonya Trad, områdesansvarig statistik och marknad