Peter Dahl går vidare i fjärrvärmebranschen

Svensk Fjärrvärmes vice VD, Peter Dahl, lämnar branschorganisationen i augusti efter 13 år på Svensk Fjärrvärme. Men han blir kvar i fjärrvärme­sektorn, i sitt nya uppdrag som vd på upphandlingsföreningen Värmek.

Peter Dahl har arbetat på Svensk Fjärrvärme sedan 1998. Han har haft olika roller på kansliet, de senaste åren har han varit vice vd och sedan oktober även chef för enheten för branschutveckling.

- Det är tråkigt att förlora en så erfaren medarbetare. Samtidigt gläds jag med Peter, när han nu tar steget vidare till ett intressant och utmanande uppdrag som vd för ett av våra intressentföretag, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.

Peter Dahl blir vd på Värmek, en upphandlingsorganisation som ägs av företag i fjärrvärmesektorn. Värmeks huvudsyfte är att sköta upphandlingar av produkter för fjärrvärme och genom det erbjuda medlemsföretagen storköpsfördelar och kunskaper som varje företag kan ha svårt att uppnå på egen hand. Den långsiktiga målsättningen är att förbättra produktkvalitet och öka standardiseringsgraden, så att fjärrvärmens konkurrenskraft stärks.

Under det senaste året har Peter Dahl varit branschens expert i den statliga utredningen om tredjepartstillträde till fjärrvärmenäten, som nu är ute på remiss.

- Peter har gjort ett fantastiskt arbete med att företräda branschen där. Det är en viktig utredning och Peters engagemang har varit till nytta för alla i fjärrvärme­branschen. För Svensk Fjärrvärme och medlemsföretagen är det skönt att Peter, med sitt stora kunnande, finns kvar i branschen. Det är också roligt att kunna konstatera att erfarenheten från Svensk Fjärrvärme är både efterfrågad och uppskattad, avslutar Ulrika Jardfelt.