Pressinbjudan: Prisdialogen stärker fjärrvärmekundens ställning

Prisdialogen har utvärderats efter de tre första verksamhetsåren. Vid ett seminarium den 16 mars presenteras den oberoende utvärderingen, som visar om Prisdialogen lever upp till målen, bland annat att stärka fjärrvärmekundens inflytande i prissättningen. Prisdialogen är en modell för lokal dialog och central prövning av prisändring på fjärrvärme, framtagen av SABO, Riksbyggen och Svensk Fjärrvärme.

Syftet med Prisdialogen är att stärka fjärrvärmekundens ställning på värmemarknaden och att öka förtroendet för fjärrvärmeleverantörens prissättning. Det är ett initiativ för en positiv utveckling av värmemarknaden som gynnar både kunder och leverantörer. Prisdialogen har funnits i tre år och omfattar 2016 över 1,5 miljon hushåll. De är kunder hos 29 fjärrvärmeföretag, med sammanlagt 72 fjärrvärmenät.

Utvärderingsföretaget Kontigo har på uppdrag av Prisdialogens partssammansatta styrelse utvärderat Prisdialogen. Utvärderingen visar vilka effekter och mål som uppnåtts och bygger dels på en kvantitativ analys av prispåverkan, dels på intervjuer med kunder och leverantörer. På seminariet delar parterna i den lokala prisdialogen i Linköping med sig av sina erfarenheter från dialogen i praktiken.

Efter föredragningarna finns möjlighet till enskilda frågor och fördjupning med Prisdialogens experter.

Prisdialogen en modell för lokal dialog med central prövning
Kurt Eliasson, SABO, Mari-Louise Persson, Riksbyggen, Anders Östlund, ordförande Svensk Fjärrvärme

Prisdialogen i Linköping
Ann-Britt Larsson , Tekniska verken i Linköping
Teodor Hovenberg, Stångåstaden

Utvärdering av Prisdialogen, har modellen lett till önskad förändring?
Göran Hallin, Kontigo

Avslutande diskussion

Media är varmt välkomna att delta!

Tid                Onsdagen den 16 mars, kl 11.30-12.30, samling med lunchsmörgås från 11.15
Plats             Svensk Fjärrvärme, Olof Palmes gata 31, 6 tr, lokal: Grane

Skicka gärna en föranmälan till kansliet@prisdialogen.se.

För mer information: Saara Hollmén, kanslichef, Prisdialogens kansli: tel. 076-098 11 05
Läs mer om Prisdialogen: www.prisdialogen.se

Saara Hollmén, kanslichef, Prisdialogens kansli: tel. 076-098 11 05, e-post: kansliet@prisdialogen.se

Prisdialogen är en modell för lokal dialog om fjärrvärmepriser, framtagen i ett samarbete mellan kundorganisationerna SABO och Riksbyggen och branschorganisationen Svensk Fjärrvärme. Prisdialogen innefattar både lokal dialog och central prövning av prisändringar på fjärrvärme.

Snabbfakta

Prisdialogen - mellan kunder och fjärrvärmeföretag, har utvärderats för att se hur initiativet stärker kundens ställning och ökar förutsägbarheten i prisförändringar på fjärrvärme. Resultatet presenteras på seminarium 16 mars.