Prisreglering eller konkurrens - ett vägval för fjärrvärmen

Energimarknadsinspektionens förslag om prisförändringsprövning och reglerat tillträde till fjärrvärmenäten representerar två vitt skilda vägval för hur spelreglerna för fjärrvärmemarknaden ska utformas i framtiden. Det avgörande valet står i praktiken mellan att införa en prisreglering eller en konkurrensutsättning av fjärrvärmeproduktionen.

Svensk Fjärrvärme är kritisk till förslaget om prisförändringsprövning. Detta förslag skulle varken gynna kunderna eller företagen. En prisreglering riskerar att vara prisdrivande visar tidigare erfarenheter från andra marknader. Den skulle alltså motverka sitt syfte och dessutom begränsa utvecklingsmöjligheterna för att fortsätta energiomställningen. Fjärrvärmen ger stora miljövinster och spelar en väsentlig roll i omställningen av energisystemet och byggandet av det hållbara samhället. Förändringar av marknads­reglerna får inte försämra fjärrvärmeleverantörernas möjligheter att fortsätta förbättra fjärrvärmens miljöprestanda.

- Regeringen står inför ett vägval – prisreglering eller konkurrens? Det går inte att ha både och. Svensk Fjärrvärme tror på att en ökad konkurrens är rätta vägen att gå om man vill att fjärrvärmen ska fortsätta att utvecklas och vara ett prisvärt alternativ. En prisreglering riskerar däremot att få motsatta effekter, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.

Fjärrvärmens grundläggande idé är att tillvarata resurser som annars går till spillo. Fjärrvärmebranschen har uttalat en vision för fjärrvärmen till 2030 där vi värmer varandra med återvunnen energi. Men förslaget om statlig prisreglering utifrån ett nationellt index kommer inte att leda utvecklingen i rätt riktning. Resurseffektiv uppvärmning kräver nämligen lokala lösningar utifrån lokala förutsättningar. För att möta ökade miljökrav krävs också stora investeringar i nät och anläggningar. Det investeras cirka 7 miljarder kronor per år i fjärrvärme. Därför måste fjärrvärmeverksamhet kunna bedrivas på affärsmässig grund och ge möjlighet till skälig avkastning. Dessa miljöinvesteringar skulle utebli om möjligheten till skälig avkastning dras undan.

Förslaget om reglerat tillträde till fjärrvärmenäten ställer Svensk Fjärrvärme sig däremot positiv till. Förslaget innebär en konkurrensutsättning av fjärrvärmeproduktionen och öppnar för lokala lösningar. Detta skulle gynna utvecklingen mot ett hållbart samhälle exempelvis genom en ökad användning av restvärme från industrin. Skulle en prisreglering införas i samband med detta riskerar däremot de positiva effekterna att utebli.

Annika Johannesson, kommunikationschef: 08-6772707, annika.johannesson@svenskfjarrvarme.se