Reglerat tillträde kan leda till ännu mer resurseffektiv fjärrvärme

Nu har regeringen presenterat den aviserade propositionen om ny fjärrvärmelag. Den föreslår ny lagstiftning för att reglera vad som ska gälla när en extern leverantör vill leverera in värme till ett fjärrvärmenät och parterna inte lyckas komma överens. Samtidigt bekräftar regeringen sitt ställningstagande i samband med lagrådsremissen, att den inte går vidare med förslaget om prisreglering. Förhoppningsvis sätter propositionen nu punkt för närmare 15 år av ständigt utredande av fjärrvärmens villkor.

Nu har regeringen presenterat sitt förslag till ny fjärrvärmelag. I propositionen upprepar regeringen budskapet att den inte tar förslaget om prisförändringsprövning i form av en prisreglering vidare. Istället ger man parterna förtroende att fortsätta arbetet med Prisdialogen, en modell framtagen av Svensk Fjärrvärme och kundorganisationerna SABO och Riksbyggen.

- Fjärrvärmen är beroende av en långsiktig och god relation med sina kunder. Vi har sett hur arbetet med lokala prisdialoger har varit väldigt betydelsefullt för att skapa förbättrade förutsättningar för att diskutera gemensamma utmaningar, säger Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme.

Regeringen föreslår nu också ändringar i lagstiftningen för att tydliggöra villkoren för externa värmeproducenter som vill leverera sin värme till fjärrvärmenäten.

Svensk Fjärrvärmes vd Ulrika Jardfelt poängterar att många av de lönsamma samarbetena redan är förverkligade men tycker att den nya lagen är bra. Att det på förhand är tydligt vad som gäller för den som vill leverera in värmen till ett fjärrvärmenät kan förhoppningsvis underlätta för industrin att fatta beslut om att investera i värmeåtervinning, som i sin tur kan göra fjärrvärmen än mer resurseffektiv.

- Vi ska nu ta oss tid att sätta oss in i propositionens alla detaljer och se om de synpunkter vi fört fram i remissbehandlingen tillgodoses eller om det finns återstående detaljer vi behöver sätta ljuset på. Jag hoppas att regeringens förslag till ny fjärrvärmelag nu betyder att vi kan sätta punkt för femton år av ständigt utredande av fjärrvärmens villkor, säger Ulrika Jardfelt.