Sverige är bäst i världen på återvunnen energi

Svenska fjärrvärmeföretag är bäst i världen på att ta vara på spillvärme från industrin. Värme som annars skulle gå till spillo kan genom fjärrvärmenätet kan värma villor, lägenheter och kontorsbyggnader. Den spillvärme som levereras till fjärrvärmenäten ger värme som motsvarar uppvärmningen av närmare 200 000 småhus. Det motsvarar mer än all fjärrvärme i Göteborgsområdet (Göteborg, Partille, Ale).

Runt om i landet tas det varje år nya initiativ till samarbeten för att återanvända energi som blivit över. De senaste tre åren har 14 nya samarbeten startat, där spillvärme från industrier tas tillvara i fjärrvärmenäten. Men det är inte bara tillverkande industrier som har ett överskott av värme. Serverhallar och butiker är andra exempel där det kan finnas spillvärme som genom fjärrvärme kan återanvändas. Värmen kommer därigenom till nytta och bidra till energieffektiviseringen i samhället. Idag finns det över 80 samarbeten i hela Sverige och det gör oss bäst i världen på att återvinna energi.

- Det är väldigt roligt att vara bäst i världen. Genom fjärrvärmenäten tar vi vara på energi som annars skulle gå förlorad och bidrar på så sätt till ett mer energieffektivt samhälle, säger Svensk Fjärrvärmes vd, Ulrika Jardfelt.

Värmen kommer från basindustri, exempelvis raffinaderier, kemi-, stål- och pappersindustrier. En av de senaste satsningarna är i Sundsvall, där SCA i slutet av förra året beslutade att investera för att kunna öka leveranserna av spillvärme till fjärrvärmenätet. Sundsvall Energi kommer genom det utvecklade samarbetet att kunna möta kundernas ökade efterfrågan på oljefri fjärrvärme. Under ett år kommer det att innebära en minskning av oljeanvändningen med cirka 25 000 ton olja/år och en minskning av koldioxidutsläppen med cirka 70 000 ton/år, enligt Sundsvall Energi.

Den industriella spillvärmen står för drygt sex procent av värmeproduktionen i fjärrvärmen. Svensk Fjärrvärmes prognos visar att den industriella spillvärmen kommer att öka ytterligare, till 10 procent av den totala tillförda energin till fjärrvärmeproduktion år 2015.

Värmen från datorer i serverhallar eller från livsmedelsbutikers kylanläggningar kan också användas i fjärrvärmesystemen. Ett sådant exempel är Stockholms stad som nu blir fjärrvärmeproducent när överskottsvärmen från kyldiskarna i Östermalmshallen säljs till Fortum Värme. Ett annat exempel är samarbetet mellan Vattenfall och Ångströmlaboratoriet vid Uppsala universitet, där värmen återvinns.

– Hela samhället tjänar på att mer restenergi används i fjärrvärmenäten. Mindre resurser används och det blir mindre påverkan på miljön, säger Ulrika Jardfelt.

Kontakt:
Ulrika Jardfelt, vd Svensk Fjärrvärme, 073-255 00 25,
ulrika.jardfelt@svenskfjarrvarme.se

Anders Jonsson, vd Sundsvall Energi, 070-313 01 71,
anders.jonsson@sundsvallenergi.se

Susanne Snäll, pressekreterare Svensk Fjärrvärme, 0734-04 45 11,
susanne.snall@svenskfjarrvarme.se

Pressbild:
Högupplöst foto på Ulrika Jardfelt kan du ladda ner här

De ledande företagen på industriell spillvärme i Sverige 2011:

Göteborg Energi AB, Göteborg 1 044,2 GWh
Öresundskraft, Helsingborg 356 GWh