Ta vara på energin - En inspirationsfilm om fjärrvärme

I Sverige har vi ett osynligt nät som hjälper oss att ta vara på energin och som gör våra städer mer hållbara. Det består av 24 000 km rör, som om det las ut runt ekvatorn skulle räcka halvvägs runt jorden.  Det är fjärrvärmenätet. Vill du veta vilken nytta det gör? Då kan du titta på kortfilmen "Ta vara på energin".

Runt om i världen pågår en snabb urbanisering. 1,5 miljoner människor flyttar från landsbygden till en stad - varje vecka. Det betyder att omkring 70 procent av världens befolkning lever i städer år 2050[1]. Sedan många år överanvänds jordens resurser varje år och redan idag står städerna för 70 procent av världens koldioxidutsläpp; då förstår alla hur viktigt det är att våra städer blir så hållbara som möjligt.

I december är det dags för Klimattoppmöte i Paris. För att klara 2-gradersmålet krävs större utsläppsminskningar än länderna hittills utlovat. Här kan vi i Sverige visa att det är möjligt att minska klimatpåverkan utan att tumma på välfärd och tillväxt. Vi har ju gjort det. Först genom utbyggnaden av fjärrvärme, sedan genom fjärrvärmebranschens snabba omställning till förnybar och återvunnen energi. Fjärrvärmenäten är så väl utbyggda att hälften av Sverige idag värms med fjärrvärme. Och tack vare att den framställs mest av förnybar och återvunnen energi är fjärrvärmen en självklar del av lösningen på hur man ska skapa hållbara städer.

Men det finns mycket mer man kan göra med fjärrvärme - potentialen är enorm. I filmen visar vi lite av detta.

[1]Källa: WWF