Flygtransporter avgörande för svensk sjukvård - Svensk Flygambulans satsar på forskning och utveckling

Report this content

Den 15:e december 2007 byter SOS Flygambulans namn till Svensk Flygambulans. Närmare samarbete med det norska moderbolaget, Norsk Luftambulanse, inom bland annat forskning, utbildning och investeringar inom både medicin och flygteknik ligger till grund för namnbytet.

– Namnbytet är viktigt för oss. Vi vill visa att flygtransporter är avgörande för att svensk sjukvård ska fungera och att vi tillsammans med moderbolaget utvecklas både medicinskt- och flygtekniskt. Det kommer att ge svensk sjukvård en starkare partner som fortsätter att utvecklas i medicinsk framkant, säger Åsa Englund, vd Svensk Flygambulans.

Svensk Flygambulans har under sina 30 verksamma år transporterat över 70 000 patienter. Flygplanen är stationerade så att de har så god räckvidd över Sverige som möjligt, exempelvis står normalt ett flygplan alltid i Stockholm och ett i Göteborg när de inte är i luften. Flygflottan består idag av tre flygplan, men behovet kommer att bli större och fler plan planeras. Det som uppdragsgivarna direkt kommer att märka med namnbytet är en ny logotyp och att flygplanen får ny färg. Avsikten är att även fortsättningsvis anpassa tjänsterna efter hur den svenska sjukvården ser ut. Därför satsar nu Svensk Flygambulans på fortsatt forskning och utveckling.

– En alltmer centraliserad sjukvård i Sverige kräver snabba och effektiva transporter av patienter. Flyg är, med dagens vårdsystem, ett transportsätt som är säkert, enkelt och ekonomiskt fördelaktigt för de flesta transporter inom svensk sjukvård, säger Åsa Englund, vd Svensk Flygambulans.

Men kvaliteten på transporten är avgörande. Som del av en koncern som satsar stort på forskning och utveckling, med över 30 års erfarenhet och starkt engagerad personal kommer Svensk Flygambulans att vara rustat för dagens och framtidens sjukvårdstransporter.