Diabetessjuksköterskan Sofia Olsson, Brahehälsan Löberöd , tilldelas diabetesstipendium

Report this content

Diabetessjuksköterskan, Sofia Olsson, Brahehälsan Löberöd, tilldelas stipendium för förbättringsarbete av diabetesvården. Genom ett strukturerat och genialt sätt har Sofia Olsson utarbetat ett arbetssätt och etablerat kontakter för att identifiera kvinnor som har haft graviditetsdiabetes så att de minimerar risken för att senare i livet utveckla diabetes typ-2

Motivering:

Kvinnor som under graviditet utvecklar graviditetsdiabetes har en ökad risk att utveckla typ 2 diabetes senare i livet. Det finns för närvarande inga riktlinjer för hur dessa kvinnor ska identifieras. Sofia Olson har på ett genialt, och samtidigt strukturerat sätt etablerat kontakter och utarbetat ett arbetssätt för att identifiera dessa kvinnor efter förlossningen.

Stipendiet för postern ”Identifiera kvinnor med högre risk för att utveckla typ 2 diabetes” delades ut vid en ceremoni under vårens diabetesdagar av SFSD, Svensk Förening för Sjuksköterskor i Diabetesvård, i Stockholm.

Stipendiet som är på 10 000 kronor delas ut i ett samarbete mellan SFSD och av Novo Nordisk Scandinavia AB.

Frågor:

Sofia Olsson: tfn 070-569 3438